Blu: X Factor skal fornyes

Kritikken af at DR fortsætter den sikre X Factor-succes med glade amatører frem for at satse på rigtige kunstnere i primetime, som senest Troels Mylenberg har fremsat, er misforstået. Det mener Kim Ardal, der er ny adm. direktør for Blu, som producerer talentshowet.

Tine Brødegaard Hansen

Kritikken af at DR fortsætter den sikre X Factor-succes med glade amatører frem for at satse på rigtige kunstnere i primetime, som senest Troels Mylenberg har fremsat, er misforstået. Det mener Kim Ardal, der er ny adm. direktør for Blu, som producerer talentshowet.

“Troels opfattelse er gammeldags. X Factor udgør under en procent af DR’s samlede programbudget. De resterende 99 procent kan så rigeligt dække alle tænkelige behov for public service, fornyelse og eksperimenter. Når man har fat i en succes med så bred en appel som X Factor, følger næsten en forpligtelse til at levere den oplevelse til danskerne de 13 fredage om året,” siger Kim Ardal og undlader ikke at nævne TV Avisens seertal på finalefredagen mellem de to X Factor “halvlege”.

“Der er da “public service-goddaw” i, at 1,8 millioner danskere så DR-nyheder fra Danmark og udlandet en fredag aften,” siger han.

"Der bliver ikke sparet på noget"
Blækket er knapt blevet tørt på kontrakten mellem DR og Blu om en femte sæson X Factor, så Kim Ardal kan ikke komme med konkrete bud på, hvordan formatet, som er ejet af Blu’s moderselskab Freemantle, vil rykke sig til næste år. Men der bliver ikke skruet ned for showet, lover han.

“Budgettet for næste sæson sorterer under forretningshemmeligheder, men der bliver ikke sparet på noget, så X Factor skal ikke optages i en garage næste år. Der er afsat de fornødne ressourcer til at skabe et stort og spektakulært underholdningsshow.”

Samtidig skal formatet gå nye veje indholdsmæssigt.

“X Factor vil 100 procent sikkert udvikle sig, så det kan ses i sæson 5. Vores X Factor-kolleger i England er meget optagede af at udvikle formatet, der startede tilbage i 2004 derovre. Det arbejde følger vi tæt, og vi vil gerne bidrage med vores egne tanker,” siger Kim Ardal.

Sammensætningen af dommerpanelet er en af de mest markante knapper, der kan skrues på, og det kan blive taget op til revision - frivilligt eller ufrivilligt.

“Vi kan ikke bestemme, om dommerne skal være med igen, det afhænger af deres planer, og hvad de vil. Men vi har været meget glade for dem, og personligt synes jeg, at dommerpanelet er et af de stærkeste, vi nogensinde har haft,” siger Kim Ardal.

Det skyldes blandt andet kontrasten mellem Thomas Blachman og Mich "Cutfather" Hedin.

“Pernille er også virkelig trådt i karakter som dommeren i midten og har bidraget med voldsomt meget i år. Derudover kan man sige, at der er et X Factor med og uden Thomas Blachman, selvom han nok ikke kan tåle at høre det. Han sætter sit præg på tingene, og noget tyder på, at danskerne godt kan lide det.”

Tilfører Thomas Blachman programmet en public service-værdi?

“Det ville Thomas sikkert selv svare bekræftende på. Han bidrager med enormt meget, og hans tanker går fra de meget klartseende til de utroligt abstrakte.”

Der kommer ikke store sangkarrierer ud af X Factor. Selvom det ikke har betydning for seerinteressen, bør det så være en ambition for jer?

“Det er rigtigt, at der ikke er stor sammenhæng mellem seernes interesse for underholdningsprogrammet X Factor, og om vinderen sælger mange plader efterfølgende. Jeg ser gerne, at Sony (det involverede pladeselskab, red.) prioriterer vinderens musikkarriere højt, og vi gør, hvad vi kan, for at det lykkes. For selvom det ikke er afgørende for os som producent, ser jeg uendelig gerne, at de musikkarrierer, der kommer ud af X Factor får bedre fat. Det ville være en god tilføjelse til et fantastisk underholdningsprogram,” siger Kim Ardal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu