Store tv-producenter fik superår

Tilsammen er årsresultaterne efter skat for otte af landets største tv-producenter forbedret med 115 pct. i 2009 i forhold til 2008. I alt løber årsresultaterne op i ca. 22,1 mio. kr. mod 10,3 mio. kr. i 2008.

Fire af selskaberne forbedrede deres resultater i 2009, mens fire selskaber klarede sig dårligere.
Tine Brødegaard Hansen

Tilsammen er årsresultaterne efter skat for otte af landets største tv-producenter forbedret med 115 pct. i 2009 i forhold til 2008. I alt løber årsresultaterne op i ca. 22,1 mio. kr. mod 10,3 mio. kr. i 2008.

Fire af selskaberne forbedrede deres resultater i 2009, mens fire selskaber klarede sig dårligere.

'Go'morgen-sejr' styrkede Nordisk Film Tv
Nordisk Film Tv er den største trækhest for det forbedrede resultat. Selskabet er gået fra et årsresultat på 93.000 i 2008 til et overskud på ca. 10 mio. kr. i 2009.

I sommeren 2008 vandt Nordisk Film Tv dysten om at producere både Go'morgen og Go'aften Danmark til TV 2 med virkning fra 1. januar 2009. Indtil da, havde Nordisk Film stået for aftenproduktionen, mens Skandinavisk Film Kompagni tog sig af morgenudgaven. TV 2 vurderede dog, at tv-stationen både kunne spare penge og få de to udgaver til at spille bedre sammen ved at en tv-producent var ansvarlig for både Go'morgen og Go'aften Danmark.

Skandinavisk Film Kompagnis tab af TV 2's morgen-tv kastede selskabet ud i en krise, der var medvirkende til, at ejeren JP/Politikens Hus satte selskabet til salg. Det er siden opkøbt af Monday Media.

Fra 31. december 2009 er Nordisk Film Tv selv blevet solgt fra af ejerne Egmont til det franske produktionsselskab Banijay.

Mastiff fik bedste resultat
Også Mastiff TV er en af 2009's vindere med det bedste årsresultat ud af de otte selskaber, MediaWatch har set på. Efter skat løber resultat op i næsten 12 mio. kr. og er dermed tre mio. kr. bedre end 2008.

Mastiff er begunstiget af flere store underholdningsformater, som har kørt stabilt i mange sæsoner, såsom 'Vild med dans' for TV 2 og 'Paradise Hotel' for TV3. Mastiff er en del af svenske Zodiak Entertainment, der igen er en del af De Agostini Group.

Metronome i stort overskudshop
Metronome og Strix hører også til blandt de fire selskaber, hvis årsresultater viste fremgang i 2009. Især Metronome, der øgede overskuddet fra 163.000 i 2008 til 3,5 mio. kr. i 2009. Udover det uopslidelige hitprogram 'Hvem vil være millionær' står Metronome bl.a. for nyklassikeren 'Luksusfælden' (TV3) og fik også et hit med programmet 'All Stars' til TV 2. 

Fremgangen for Strix var på mere beskedne 5.000 kr. til et overskud på 787.000 kr. i 2009.

Blu: Broadcastere presser prisen
Blu der står for produktioner som X Factor (DR1), 'Helvedes køkken' (TV 2) og 'Til middag hos... (TV3) har måtte se sit overskud falde fra næsten tre mio. kr. i 2008 til lidt over en halv million kroner i 2009. Det skyldes blandt andet, at tv-branchen har været påvirket af den økonomiske krise, og at broadcasterne presser prisen på tv-produktionerne, hvilket reducerer overskuddet på dem for tv-producenten, fremgår det af årsregnskabet. Her betegner ledelsen også resultatet som tilfredsstillende.

Eyeworks halverer underskud
Eyeworks der i sommeren 2008 skiftede navn fra Easy Film, da selskabet blev opkøbt, står for det største minus på 3,7 mio. kr. i 2009 ud af de otte selskaber. Det er dog en halvering af underskuddet sammenlignet med 2008. Også STV Production, den del af selskabet der står for tv-produktion, fik et minus på 1,6 mio. kr. mod et overskud på tre mio. kr. i 2008.

I flere af årsregnskaberne forventer ledelserne et positivt resultat i 2010, men de gør opmærksom på, at selskaberne har "en forøget konkurrencemæssig risiko sammenlignet med andre brancher".

Også 2011 kan love godt
Konkurrencen er bestemt ikke blevet mindre hård i hverken 2009 eller 2010, hvor flere af tv-producenterne er blevet yderligere konsolideret ved at blive indlemmet i internationale selskaber. Kun ud af de otte selskaber MediaWatch har udvalgt er ikke del af en større koncern. Det gælder Koncern TV og STV.

I 2011 burde tv-producenterne yderligere være styrket ved, at Public Service Puljen, der giver kommercielle tv-stationer støtte til public service-produktioner, er øget med 50 mio. kr. over forligsperiodens fire år til 37,5 mio. kr. årligt. Som en del af medieforliget er DR endvidere forpligtet til at udlicitere mere af sin tv-produktion til eksterne producenter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu