Sponsorer skal finansiere mere tv

Nye samarbejder mellem tv-producenter og annoncører sikrer tv-stationerne billigere tv, men de danske regler er stadig for stramme, mener flere direktører fra produktionsselskaberne.
Tine Brødegaard Hansen

Ingen kvaler, annoncøren betaler. Det er den korte version af AFP, eller Advertising Funded Programming, som flere og flere danske produktionsselskaber får øjnene op for.

Formålet er at gøre tv-produktionen billigere. Det er også i tv-stationerne interesse i en tid, hvor indtægterne fra tv-reklamer daler.

"Vi kommer til at satse på AFP og har oprettet en AFP-afdeling, for vi kan se at udviklingen er på vej til Danmark. I Sverige er op mod 30 procent af et tv-program finansieret med AFP," siger Peter Hansen, kreativ direktør i Nordisk Film Tv.

'2900 Happiness' hitter også hos virksomheder
Successerien '2900 Happiness', hvis koncept er solgt til flere lande, er et eksempel på, hvordan AFP fungerer i Danmark. Seriens karakterer, der bor i Hellerup, manglede et sted at mødes, såsom bydelens shoppingcenter Waterfront. Men frem for at give centret gratis reklame, blev der indgået en aftale om, at Waterfront betaler et vist beløb for, at blive eksponeret i serien. Det bringer prisen på tv-serien, som Nordisk Film Tv producerer for TV3, ned uden at forringe produktionskvaliteten.

Derudover har smykkeproducerne Dyrberg/Kern selv henvendt sig for at producere en '2900 Happiness' smykkeserie, som promoveres af en af seriens hovedpersoner, spillet af Christiane Schaumburg-Müller uden for skærmen. Smykkerne indgår heller ikke i nærbilleder i tv-serien, men Dyrberg/Kern har købt retten til at udnytte seriens univers i deres produktion.

Produktionsselskabet Strix stod bag serien Aqua d'or Natural Beauty Contest på TV3, der handlede om at finde en kampagnepige til kildevandsproducenten. Anden sæson er netop afsluttet i foråret.

Serien var stort set finansieret af Aqua d'or, og Strix-direktør Fredrik Hillerbrand har ansat en ny medarbejder med ansvar for at opdyrke nye AFP-samarbejder.

"Vi er klar over, at vi bliver nødt til at finde dele af finansieringen andre steder end hos tv-stationerne for at opretholde den høje produktionsstandard, vi ønsker," siger Fredrik Hillerbrand.

Mens det er ok at vise Aqua d'or bannere i programmet, må de deltagende piger ikke drikke vand af Aqua d'or-flasker. Det ville være product placement, der ikke er lovligt ifølge både danske og engelske regler (TV3 sender fra London, red.).

Producenter: Tillad product placement
Selvom mulighederne for AFP er mange, efterlyser Fredrik Hillerbrand endnu flere muligheder for sponsorering i dansk tv.

"Vi bliver nødt til at få nogle lempelser på området for sponsorater og reklamer i danske tv-programmer. Det paradoksale er, at TV 2 viser amerikanske serier der er spækkede med universelle brands, der har købt sig en fast plads i serierne. Det kommer også produkterne til gode, når serierne vises her i Danmark, så det er surt, at det ikke er muligt for danske programmer eller serier," siger Fredrik Hillerbrand.

Også Eyeworks-direktør Esben Halding synes, at sponsor-mulighederne er for få:

"Vi oplever i stigende grad, at der er behov for at skaffe finansiering fra andre kilder end tv-stationerne. Det kan annoncørerne hjælpe med, og det kan vi som producenter sagtens håndtere, uden at det skader hverken indhold eller tv-stationens troværdighed over for seerne," siger Esben Halding og tilføjer:

"Vi kan jo kalde 'Vild med dans' en sportsevent, så må deltagerne gerne have sponsoreret tøj på og vise sponsorskilte på gulvet som i håndboldkampe. For hvor er grænsen mellem sport og underholdning? Der er behov for at tænke nyt, hvis vi skal bevare den flotte kvalitet som danske tv-stationer leverer i dag, også når det gælder DR og TV 2."

For nylig slog Blu-direktør Henrik Hancke ligeledes til lyd for, at product placement bliver tilladt, det giver flere penge, hvilket giver bedre tv-programmer, mener han.

Selvom product placement er forbudt i Danmark i dag, behøver det ikke at være sådan. EU-kommissionen har åbnet op for at medlemslandene kan åbne for product placement, pånær når det gælder udsendelser for børn samt nyhedsformidling. Det er op til folketinget at beslutte, om det skal være tilladt.

Producentforeningens direktør Klaus Hansen går ind for, at danske tv-producenter skal have den mulighed. Han tror ikke, at det vil være et irritationsmoment for seerne, hvis det er lavet ordentligt.

"Seerne kommer til at bestemme, hvad der kan lade sig gøre. Et skræmmeeksempel fra USA, er en serie, hvor de medvirkende konstant spiste småkager af et bestemt mærke. Det er danske seere kloge nok til at vælge fra, så tv-stationerne vil selv regulere, hvad der er i orden."

Fakta
Hvis AFP skal være i overensstemmelse med de danske regler for tv-annoncering, skal det klart fremgå, at et program er sponsoreret i begyndelsen eller slutningen af et program. Men sponsorens navn, logo, produkt eller tjenesteydelse må ikke være synlige i selve programmet.

Annoncøren eller sponsoren må heller ingen redaktionel indflydelse have på programmerne.

Med product placement betaler en annoncør for at få sit produkt vist i eksempelvis en tv-serie. Advertising Funded Programming kan derimod være tv-serier, der er bygget op om en annoncør, som også betaler for programmet, eller annoncøren kan betale for at indgå på forskellige måder i et program, eller at blive knyttet til seriens univers.

Læs mere om reglerne i Lov om radio og fjernsynsvirksomhed.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu