Digital tv-krig optrappes

Boxer TV trækker tilsyneladende på skuldrene, mens TV 2 rynker panden, efter digitale distributører åbnede den store pengekasse og købte årets stærkeste sportsevent.
Per Fanefjord Laursen

YouSee, Stofa, Viasat og TDC udførte en "pre-strike" mod Boxer TV's forretning, der for alvor lanceres den 1. november, og er en trussel mod både Viasat og YouSee, da de fire aktører i weekeenden gik sammen om at købe den vigtige VM-kvalifikationskamp i fodbold mellem Sverige og Danmark den 6. juni.

Det usædvanlige initiativ betyder, at kun husstande med digitalt tv-signal fra en af de fire distributører får gratis adgang til landsholdets kamp mod ærkerivalerne. Fodboldlandskampen agerer dermed som løftestang for at gøre opmærksom på og sælge adgang til digitale kanaler fra Viasat, YouSee, TDC og Telia.

"Vi er ikke en tv-station, men vi ser det som en god mulighed for at få gjort reklame for digitalt tv, og så håber vi selvfølgelig også, at det kan føre til, at flere vælger at blive digitale kunder," lød det fra vicedirektør fra YouSee, Ulf Lund, i en pressemeddelelse.

I dag er Boxer TV's direktør fåmælt og ikke imponeret.

"Der er vel tale om, at de ser en mulighed for at ride med på den digitaliseringsbølge, som Boxer kommer til at stå for," siger Steen Ulf Jensen.

Boxer TV har ingen modtræk på vej.

"Nej, man sælger ikke betalings-tv på enkeltstående events."

Sparerunde svækker TV 2s handlekraft
Hos TV 2 er sportschef Frederik Lauesen til gengæld både lidt forbløffet og ærgerlig over, at rettighederne til landskampsbraget havnede hos en ny konstellation af distributører.

Han er skuffet, fordi TV 2 rent faktisk var interesseret og bød på kampen, der godt kan betegnes som den største sportsevent i 2009.

"Vi bød det højeste, vi kunne tillade os af hensyn til "forretningen TV 2", som jo har været igennem en sparerunde. Og også med det hensyn, at vi ikke vil bidrage til at presse priser på fodbold op," siger Frederik Lauesen. Prisen for kampen var 7-8 mio. kr.

Sportschefen må se i øjnene, at konstellationen YouSee, m.fl. er en ny faktor på markedet for internationale sportsrettigheder, der kan ændre spillets regler fremover. Her står TV 2 temmelig alene - uden direkte økonomiske interesser i en distributionsplatform og derfor uden mulighed for at kapitalisere på dyrtindkøbte attraktive events.

Håber på ny poltisk interesse
"Jeg erkender, at jeg ikke helt forstår YouSees engagement i dette. Men TV 2 blev ikke spurgt om at være med, og TV 2 vil heller ikke være del af en konstellation, der lægger fodbold over på nichekanaler, som få kan modtage. Disse begivenheder skal ud til hele befolkningen," siger Frederik Lauesen og minder om, at Danmarks hjemmekampe ligger på TV 2.

Han imødeser, at den seneste udvikling vil forny den politisk debat, der foregik under den socialdemokratiske regering, hvor der kom krav fra kulturministeriet om høj penetration for tv-kanaler, der skulle vise store events

Frederik Lauesen kender ikke købernes bevæggrunde og planer med kampen i detaljer.

Men set med hans øjne synes den nye konstellation dannet for at få råd til kampen, og for at befæste Viasats og YouSees positioner i det store forestående opgør i 2009 om digital distribution og om sportsindhold, der kulminerer med Boxer TVs lancering og dannelse af Canal Digitals sportskanal Canal 9.

SBS TV har ikke umiddelbart kommentarer til salget af landskampen til den nye konstellation

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu