Vi ser mere tv

2 timer 41 minutter. Så længe er danskernes tv tændt hver dag. Tallet er en stigning på 8 pct. til det højeste seer- niveau siden 2004.
MediaWatch

2 timer 41 minutter. Så længe er danskernes tv tændt hver dag. Tallet er en stigning på 8 pct. til det højeste seer- niveau siden 2004.

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

TV 2 er fortsat landets største tv-station målt på antallet af seere.

Hvad laver danskerne i fritiden?

Et god bud er, at vi sidder foran tv'et. Og endda i endnu længere tid end tidligere.

De seneste tal fra analysevirksomheden Gallup viser nemlig, at danskerne i det første halvår af 2008 har øget tv-forbruget til det højeste niveau siden 2004.

Gallup, som måler seertal for de største tv-selskaber, har netop opgjort danskernes tv-kiggeri i årets første seks måneder.

Konklusionen er, at danskernes daglige tv-forbrug er vokset fra 2 timer 29 minutter i første halvår 2007 til 2 timer og 41 minutter i samme periode af 2008.

Ændret målemetode
Det er en stigning på 8 pct. til det højeste seerniveau siden 2004.

Ifølge Gallup skyldes noget af stigningen, at Gallup har ændret den metode, hvorpå der måles seertal. Den nye metode måler bl.a. tv-sening på tv-kanaler, som ikke hidtil har været registreret - og det øger i sidste ende tv-tallet.

Men uanset målemetoden fastslår de seneste tal, at seernes samlede tid med tv'et tændt er øget, konstaterer udviklingschef Frank Klausen, Gallup.

For Gallup måler også tv-forbruget på navngivne kanaler. Målt på de 20 største kanaler er tv-forbruget vokset med 4 pct. fra de første seks måneder af 2007 til samme periode i 2008. Fra 2006 til 2007 faldt det samlede tv-kiggeri med 2,7 pct.

Derfor glæder man sig over de seneste tal i bl.a. TV 2-koncernen, som i ellers har været hårdt ramt af seerflugt fra især hovedkanalen TV 2. Hovedkanalen, der står for langt størstedelen af TV 2s indtægter, har også i de seneste seks måneder haft nedgang i seertid, mens TV 2-kanalerne samlet set står for uændrede 1 time og 2 minutters daglig tv-sening, oplyser TV 2.

»Dommedagsprofetier har præget debatten, og mange har spået den fremtidige tv-sening til at blive væsentligt lavere end den nuværende. Erfaringer fra andre lande, og vore egne analyser, tyder dog ikke på, at det bliver tilfældet. Selv om vi får flere og flere medier, er det fortsat f.eks. radio, tv, internettet og aviser, der står for hovedparten af den tid, vi bruger på medier, og de nye medier er dermed med til at øge danskernes samlede medieforbrug,« siger TV 2s analyse- og mediedirektør, Majbritt Krogh.

Nedtur i maj
De nye tal viser også, at tv-seningen i 2008 har været stigende i forhold til sidste år i alle årets måneder bortset fra maj. Nedturen i maj tilskrives det gode vejr, som fik danskerne ud af stuerne og dermed væk fra tv-seningen. Til gengæld har både EM i herrehåndbold i januar og EM i fodbold i juni fået flere seere til i netop de to måneder.

»Når man ser tilbage er der ingen tvivl om, at tv-forbruget går op og ned i forhold til, hvad der er af udbud på programsiden. Store drama-serier eller underholdningsprogrammer trækker ofte mange seere til. Men de seneste tal tyder på, at internettet især bruges om dagen bl.a. når folk er på arbejde. Når der skal slappes af foretrækker langt de fleste fortsat fjernsynet,« siger Henrik Birck, medieforsker i DR.

Stigende kvalitet
Hos SBS TV, som bl.a. driver Kanal 5 og Kanal 4, er man enig i, at selve udbuddet i tv-programmerne er med til at holde tv-seerne fast. Bl.a. trak underholdningsprogrammet X Factor på DR 1 i foråret rigtig mange seere:

»Men samtidig er der kommet flere tv-kanaler, som sender større og bedre produktioner. Kvaliteten er steget meget både når det gælder film og de programmer, som tv-kanalerne selv producerer,« siger Jesper Jürgensen, informationschef i SBS TV.

TV 2 sidder i dag på 67-68 pct. af det kommercielle tv-marked I Danmark. De seneste tv-tal fra Gallup viser også, at TV 2-hovedkanalen har en samlet markedsandel på 30,8 pct. Den næststørste kanal er DR 1 med 25,7 pct. På tredjepladsen kommer TV 3, som ejes af MTG, med 4,7 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår