Tv-trends 2008: primetime, reality, soaps og drama

I 2008 intensiveres kampen om seerne i primetime yderligere.
Tine Brødegaard Hansen

I 2008 intensiveres kampen om seerne i primetime yderligere.

Produktionsselskabet Mastiff mærker en øget konkurrence mellem de store public service kanaler og kommercielle kanaler.

"Forårs-sæsonen 2008 bliver den største i Mastiffs historie," siger Kim Ardal, direktør i Mastiff, til MediaWatch.

Tv-stationernes konkurrence udspiller sig især inden for studiebaseret prime-time underholdning baseret på internationale formater.

"De sidste to-tre år har tv-stationerne efterspurgt formater, der er internationalt afprøvede og virker i andre lande," siger Kim Ardal.

Af samme grund har Mastiff droslet ned på egenproduktionerne og koncentreret sig om at sikre sig rettighederne til underholdningsformater, der egner sig til de danske tv-skærme.

"Vi forhandler i øjeblikket med DR om underholdningsprogrammer, der bliver sendt i efteråret 2008 og ikke er offentliggjort. Også TV 2 har købt et stort underholdningsformat af os til forårssæsonen, som bliver offentliggjort 17. januar 2008."

Mastiff A/S tror fortsat stærkt på realitygenren, der er en af produktionsselskabets specialer.

Heller ikke soap-seriers potentiale er tilstrækkelig dækket, mener Kim Ardal. Danske soaps er en anden stærk tendens, der måske allerede udvikler sig i 2008, som følge af Nordisk Films held med produktionen af '2900 Happiness' på TV3.

Mastiff stod bag Danmarks første rigtige soap 'Hvide løgne'. Men Kim Ardal afviser, at Mastiff af den grund burde have udtænkt konceptet til '2900 Happiness'.

"Vi er absolut opmærksomme på soap-genren. I andre lande har soap-serier en stor gennemslagskraft, og hvis de for alvor skal batte, skal der flere forskellige soap-formater til," siger Kim Ardal.

Han tilføjer at Mastiffs datterselskab Social Club, der udvikler comedy og drama, kunne være rugekasse for et nyt dansk soap-koncept.

Også drama er et af tv-branchens store vækstområder, mener Kim Ardal.

"Drama er et indsatsområde der prioriteres af både TV 2, TV3 og formentlig SBS. De kommercielle aktører er kommet langt mere i spil på det område. Det skyldes blandt andet public service-puljen, som de kommercielle stationer har øjnene stift rettet mod," siger Kim Ardal.

Drama er dyrt at producere, men fantastisk til at profilere en tv-kanal, derfor vil Mastiff gennem Social Club satse stærkere på den tendens.

Det sker med dramaserier baseret på bogrettigheder såsom Peter Øvigs 'Blekingegadebanden' og Morten Hesseldahls 'Drager over Kabul'. Også rettighederne til Stieg Larssons romantriologi er kommet på det svenske søsterselskab Yellowbirds hænder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu