Streaming strækker levetiden for TV 2's programmer

Særligt fiktionsserier og reality-programmer lever relativt lang tid efter første sending. Plan- og publiceringsdirektør kalder det essentielt at kende programtypers livscyklus på streaming.
”Vi ser en tydelig tendens, hvor en del af seningen finder sted mere end en uge efter publicering," udtaler TV 2's chef for markeds- og publikumsindsigter i den seneste streamingrapport. | Foto: Pr/tv 2
”Vi ser en tydelig tendens, hvor en del af seningen finder sted mere end en uge efter publicering," udtaler TV 2's chef for markeds- og publikumsindsigter i den seneste streamingrapport. | Foto: Pr/tv 2

Muligheden for at streame indhold, når man vil strække aktualiteten af TV 2’s programmer i flere uger, efter at de er blevet sendt ud første gang, er en tendens, som broadcasteren fremhæver i sin nyeste streamingrapport.

Streaming er fortsat noget, danske mediebrugere og indholdsudbydere er ved at vende sig til. Og hvor meget fokus på udbudssiden har ligget omkring det store og omkostningstunge behov for en kontinuerlig strøm af nyt indhold til at fastholde abonnenter, viser de nye tal fra TV 2, at indholds såkaldte aktualitetsperiode er stigende på TV 2 Play.

”Vi ser en tydelig tendens, hvor en del af seningen finder sted mere end en uge efter publicering. Det fortæller os, at programindhold i stigende grad opnår længere levetid, og når vi taler med danskerne om deres streamingvaner, kan vi se og høre, at de oplever, at programmer er aktuelle i længere tid,” udtaler Sofie Bruun, chef for markeds- og publikumsindsigter hos TV 2, i rapporten.

Størstedelen af seningen af indhold - 61-77 pct. - foregår imidlertid inden for den første uge, efter at et program første gang bliver sendt.

For fiktionsserier sker 39 pct. af forbruget syv til 28 dage efter første publicering. I kategorien livsstil- og reality - fx ”Bachelorette” - er der godt en tredjedel af forbruget, der sker 7-28 dage efter første udsendelse. For dokumentar- og underholdningsprogrammer - fx ”Den Sorte Svane” eller ”Vild med dans” - er det omkring en fjerdedel af forbruget, der foregår op til 28 dage, efter at programmerne har været tilgængelige første gang.

Forskelligt forbrug komplementerer

Mette Rysø følger som plan- og publiceringsdirektør i TV 2 tendenserne i brugen af broadcasterens indhold tæt.

Mens det i hendes øjne ikke er overraskende, at on demand-forbrug er det, der generelt vokser mest, i takt med at flere brugere tilpasser deres vaner til streamingudbuddet, er tendensen med længere levetid noget, hun bider mærke i.

”Det bekræfter os i, at vi som broadcaster med både lineært- og on demand-forbrug står stærkt, fordi de to forbrugsformer komplementerer og styrker hinanden. Brugerne har mange forskellige veje til vores indhold, og vi arbejder målrettet på altid at have en stærk lineær flade og et solidt udbud af indhold, der kan tilgås on demand på TV 2 Play,” skriver hun i et svar til MediaWatch.

Lineært streamingforbrug dækker over, når en bruger ser indhold via en streamingtjeneste, mens det bliver sendt ud live eller på en tv-kanal, som kan tilgås via streaming. On demand-forbrug dækker over streaming af indhold, der ikke samtidig bliver sendt ud live.

Rapporten giver ikke direkte anledning til ændringer i TV 2’s indholdsstrategi. Men broadcasterens analytikere holder skarpt øje med brugerenes adfærd generelt, og den tilpasser løbende sit ”indholdsmix” samt planlægningen af publicering herefter. I den kontekst er viden om levetiden væsentlig.

”Det er en essentiel del af kurateringen af TV 2 Play, at vi kender de enkelte indholdsgenres livscyklus på tjenesten, så vi hele tiden optimerer vores tilbud til brugerne på tværs af alle indholdstilbud. Det sker både via redaktionel udvælgelse og personaliserede løsninger, som vi ser et stort potentiale i, når det kommer til at aktivere indhold, der ikke er nyudgivet,” skriver Mette Rysø.

Streamingrapporten tager også løbende temperaturen på det gennemsnitlige forbrug af streaming. Det er steget med syv minutter i perioden januar-juni sammenlignet med samme periode sidste år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu