Dansk Viaplay-chef: Champions League en af tre rettigheder "over alle andre"

Turneringen bliver mere værd og dyrere at dække grundet flere kampe fra næste sæson. Landechef har ikke for nuværende planer om at hæve abonnementsprisen - men vil heller ikke love ikke at gøre det.
Lars Bo Jeppesen er dansk landechef for Viaplay Group, der i Danmark udbyder streamingtjenesten Viaplay samt traditionelle tv-kanaler som TV 3 og 3+. | Foto: Axel Emil Hammerbo
Lars Bo Jeppesen er dansk landechef for Viaplay Group, der i Danmark udbyder streamingtjenesten Viaplay samt traditionelle tv-kanaler som TV 3 og 3+. | Foto: Axel Emil Hammerbo

Onsdag var en glædens dag i Viaplay Groups danske kontorer på Amager, fordi det officielt blev bekræftet, at rettighederne til at vise Champions League bliver hos mediekoncernen de næste tre år.

Det fortæller koncernens danske landechef Lars Bo Jeppesen til MediaWatch.

Først og fremmest fordi Champions League er en af tre fodboldturneringer, som koncernen må og skal kunne vise sine kunder.

”Vi har analyseret, hvad vores kunder foretrækker og er villige til at betale for. Der er tre rettigheder, der er over alle andre, og det er Champions League, Superligaen og Premier League. Det er indiskutabelt,” siger han. 

Værdi for brand og selvopfattelse

Foruden den kommercielle tyngde i rettighederne, som er afgørende for abonnementssalget til Viaplays platforme, er der en særskilt brandingværdi i Champions League på det danske marked for koncernen i og med, at den her har været på koncernens hænder siden 1992.

”Det har en enorm stor værdi, fordi definitionen på et brand er, at det minimerer kundernes usikkerhed omkring det produkt, de får leveret, hvis det er et stærkt brand. Det har betydning for kunderne, at de kan bevare opfattelsen af, at der er sikkerhed omkring, at Champions League ses på Viaplay-tjenesten eller på 3+ via vores distributionspartnere,” siger han.

På de indre linjer i Viaplays danske organisation har det også stor betydning, at rettighederne til Champions League er forlænget med tre år. 

Det har det særligt haft oven på Viaplays store økonomiske udfordringer, der blev offentligt kendte sidste sommer, og som bl.a. har foranlediget en sparerunde, hvor op imod hver tredje medarbejder er blevet opsagt.

”Det har været et svært år, og vi er i gang med et turnaround. Der betyder det meget for selvforståelsen, ikke mindst for de medarbejdere, der har været med på rejsen, at man på lørdag efter Dortmund-Real Madrid (finalekampen i Champions League red.) kan sige, at det er på gensyn næste sæson,” siger Lars Bo Jeppesen.

Ingen prisstigning - for nu

Nyheden om forlængelsen af Champions League-rettighederne vil ikke blive fulgt op med nye prisstigninger for abonnenterne i Danmark. Her blev prisen senest hævet i januar og der kommer ikke nye nu, understreger Lars Bo Jeppesen.

”Jeg vil dog ikke lægge mig fast på fremtiden. De fleste priser har det med at stige over tid, men på dit spørgsmål, om prisen over for forbrugeren stiger i forbindelse med der her, er svaret, nej, det gør den ikke,” siger han.

Men kunne den komme til at stige, når den næste Champions League-sæson går i gang?

”Det har jeg slet ikke spekuleret i, og jeg vil endda sige, at jeg er meget opmærksom på, at danskerne synes, at det er dyrt nok i forvejen. Jeg kan bare ikke love det. Men jeg har ikke planer om en prisstigning,” siger han.

Prisen på selve rettighedsaftalen er ikke offentliggjort, men alt andet lige kommer det til at blive en tungere omkostning at dække turneringen fra næste sæson, fordi antallet af kampe stiger med næsten 50 pct. til 203 kampe sammenlignet med det nuværende format.

”Der er vores analyse, at den enkelte kamp er det værd, og det er dækningen af kampene, som vores kunder og partnere betaler for,” siger han.

Så altså mere indhold, flere produktioner og højere omkostninger, men prisen kommer til at være den samme, som planen er nu?

”Ja. Men jeg vil ikke love, at den ikke stiger om et år, men jeg har heller ikke sagt, at den stiger om et år,” siger han.

Opmærksom på konkurrenter

I forhold til konkurrenterne på streamingmarkedet stiller det selvsagt Viaplay Group bedre at have rettighederne til Champions League end ikke at have dem, mener Lars Bo Jeppesen.

”Man skal bare passe på med at gøre sig klog på konkurrenters og andre aktørers vegne. Så min pointe er, at vi ved, og hele tiden har vidst, hvad vores kunder gerne vil se – og det er det, vi har sikret,” siger han

Han og Viaplay Group er ”selvfølgelig” opmærksomme på konkurrenterne og de nybrud i streamingmarkedet der sker aktuelt med flere nye og store aktører og mindre loyale kunder end i de traditionelle tv-dage. Men landechefen fastholder, at det bedste sted at have sit primære fokus er på ”kunderne”.

Andre såkaldte premium-rettigheder - bl.a. Formel 1 - er også væsentlige kommercielle kort at have på hånden, fordi Viaplay Group så kan tilbyde et sammensat sportstilbud til abonnenterne, har Viaplays sportsdirektør på tværs af markeder, Peter Nørrelund tidligere understreget.

Det er det indhold, som Viaplay Group ufortrødent prioriterer en stor del af sit budget til i den tilpassede strategi, der skal få koncernen på ret kurs, efter de store økonomiske rystelser, der efterlod et milliardstort hul i kassen i 2023.

Sport er den klart største udgiftspost for koncernen og udgør omkring 60 pct. af koncernens omkostninger, oplyste Viaplay Group i februar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu