Viaplay Group sætter dato på indtog i Storbritannien

Mediekoncernens streamingtjeneste skal længere ud i verden og næste skridt i processen er Storbritannien. Især et stort katalog af sportsrettigheder skal sikre hurtigt fodfæste i markedet.
Foto: Morten Langkilde/Ritzau Scanpix
Foto: Morten Langkilde/Ritzau Scanpix

Viaplay ruller ind i Storbritannien som den nye konkurrent på den i forvejen tæt pakkede britiske spilleplade med streamingtjenester om få uger, konkret 1. november. Det oplyser Viaplay Group i en meddelelse.

Efter handlen er godkendt af de irske konkurrencemyndigheder, lægger Viaplay fra land i Storbritannien med et fyldt sportskatalog takket være overtagelsen af tv-selskabet Premier Sport, der driver både streaming og tv-kanaler. Med opkøbet følger også en kundebase på 222.000 betalende abonnenter i det britiske marked.

Som i det danske marked bliver Viaplay-tjenesten lanceret med forskellige pakkeløsninger. Én pakke med film og serier til 3,99 pund om måneden og en større pakke inklusiv sport til 14,99 pund.

Sportsrettighederne inkluderer bl.a. kvalifikationsrunder til EM og VM i fodbold, der bliver spillet af herrelandsholdene fra Skotland, Wales og Nordirland, samt Nations League og venskabskampe indtil 2028. Derudover har Viaplay rettighederne til den spanske fodboldrække La Liga, verdensmesterskaberne i ishockey og en lang række andre sportsbegivenheder.

I opkøbet er Premier Sports værdiansat til 30 millioner pund, omkring 262 mio. kr. fremgår det af meddelelsen.

Med overtagelsen af Premier Sports, der blev offentliggjort i juli, bliver de eksisterende tv-kanaler Premier Sports 1 og Premier Sports 2, relanceret under nye brands - Viaplay Sports 1 og Viaplay Sports 2. Derudover bliver den eksisterende gratis tv-kanal Freesports omdøbt til Viaplay Xtra. Eksisterende samarbejder britiske distributører vil blive videreført, meddeler Viaplay Group.

Viaplay Group opkøber britiske Premier Sports

Efter lanceringen i Storbritannien står USA og Canada som et af de næste lande på listen i Viaplays ekspansionsplan, hvor streamingtjenesten skal rulles ud. Viaplay har siden december 2021 været tilgængelig på den anden side af Atlanten gennem distributionsselskabet Comcast. Medieselskabet forventer udrulle Viaplay som selvstændig tjeneste i begyndelsen af næste år. Derefter skal også Tyskland, Østrig og Schweiz føjes til i løbet af næste år.

Planen er minimum af kunne tælle til 21 lande, som Viaplay har sat knappenål i, ved udgangen af 2023.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu