Nyt værktøj skal hjælpe filmskabere med at kende publikums mening

Med ny dataindsamling skal det blive lettere for filmskabere at vide, hvad publikum mener om det, de ser.
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

"Publikum" er navnet på et nyt værktøj, som kan hjælpe filmskabere med at få kendskab til publikums mening om deres produktioner. Det skriver Politiken.

Værktøjet består konkret af to dele; et dataanalyseværktøj og en app, hvor det er muligt for filmskabere at stille spørgsmål til publikum. Det er udviklet af konsulentfirmaet Will & Agency og støttet af EU og Det Danske Filminstitut (DFI), og det adskiller sig fra lignende forbrugerundersøgelser med den dataanalyse, der går forud for brugen af appen, hvor værktøjet fodres med tusindvis af tekster fra internettet om et givent emne.

"Ved hjælp af en sprogteknologisk analyse finder "Publikum" ud af, hvordan ord optræder sammen i mønstre omkring emnet, og viser på den måde forskelle i associationerne. Filmskaberen har derefter mulighed for at dykke ned i de tekster, der har skabt forskellene," siger Anders Kristian Munk, lektor fra Aalborg Universitet, der har været med til at udvikle værktøjet, som indtil videre har været brugt på omkring 20 film- og tv-projekter ifølge Politiken.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu