Formand: Markedsføring og nye aftaler skal få biografer helskindet gennem nye vilkår

Det er afgørende, at Warner Bros-film fortsat bliver markedsført til det store lærred, selvom de lander på HBO Max efter 45 dage, lyder det fra formand for Danske Biografer, der også peger på, de enkelte biografer skal evne at tilpasse sig de nye forhold.
Foto: Danske Biografer
Foto: Danske Biografer

Billetslugere som "Ternet Ninja 2", "Dune" og senest Bond-filmen "No time to die" har indgydet fornyet tro på fremtiden hos formanden for brancheorganisationen Danske Biografer, Lars Werge, som DR har talt med om Warner Bros' nye 45 dages biografvindue.

Han peger på, at de mange biografgæster gennem de seneste par måneder indikerer, at det store lærred fortsat har en særlig plads og betydning i forbrugernes bevidsthed om film.

Lars Werge understreger dog vigtigheden af, at de enkelte biografer, som får nye aftaler i hus med Warner, tager højde for de nye vilkår, og at filmdistrubutøren SF Studios skal sørge for at filmene ikke bare bliver reklamesøjler for HBO Max.

"Det vil skærpe opmærksomheden på, at man skal huske at se filmene i biografen. I den periode, filmene går i biograferne, skal distributørerne derfor slå på, at de skal opleves i biografen," siger Lars Werge til DR.

En tryktest af det kortere biografvindues effekt på gæsterne i salene kommer, når filmen "Dune" om få dage bliver frigivet på HBO Max 1. november - få uger efter filmen havde premiere i biografen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår