Afgående direktør lukker døren til Discovery efter turbulent tid: "Den sidste periode har været ekstremt hård"

Ny organisering hos Discovery Networks koster dansk direktør jobbet, men han giver ændringerne sin fulde opbakning. Selv ser han frem til at "hive stikket" efter en turbulent tid, hvor kampen med Yousee har trukket store veksler.
Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix
Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix

Små ti år efter indtoget i Norden med opkøbet af SBS strømliner den amerikanske tv-koncern Discovery forretningen og slanker ledelsen. Hjørnekontorerne i de enkelte lande bliver nedlagt, og ledelsen samles under en ny nordisk topchef i skikkelse af Nicklas Norrby, der hidtil har været landedirektør for den svenske forretning.

Omstruktureringen betyder exit for den mangeårige direktør for Discovery i Danmark, Christian Kemp, der ikke desto mindre ser trækket som det rigtige.

"Jeg er fuldstændig enig i beslutningen og har været en stor fortaler for at gøre det. Vi arbejder meget mere nordisk i dag end tidligere, og beslutningsprocesserne bliver bare nemmere. Det er en mere moderne måde at arbejde på, og det er jeg 100 pct. afklaret omkring," siger Christian Kemp.

Han fratræder 1. november.

Vil trække stikket i en periode

Når Christian Kemp lukker døren til udsigten over Ørstedsparken i København fra Discoverys kontorer, er det til en tv-forretning, der ser komplet anderledes ud end for et år siden.

Siden Yousee sidste efterår bebudede fyringen af Discoverys kanaler i de faste tv-pakker, har han stået i forreste geled både i offentligheden og internt for at kæmpe for den forretning, der fra nytår med et slag fik kappet halvdelen af distributionen af. Discoverys konsekvente afvisning af at føje Yousee og lægge selskabets kanaler i bland-selv-tilbuddet med færre abonnementspenge, end pladser i de faste tv-pakker, har halveret Yousees seerandel og kostet både abonnements- og reklamekroner.

Samtidig har selskabet investeret tungt i at rykke streamingtjenesten Dplay frem i markedet i en tvungen transformation af forretningen fra flow til det digitale marked. Selvom Christian Kemp med sine mere end 25 år i branchen har kæmpet mange kampe, har den seneste været mere udmagrende end de fleste.

"Jeg har haft et hårdt arbejdsliv de sidste 12 måneder, det er ikke nogen hemmelighed. Det har også været hårdt for mig personligt, synes jeg, så for mig er det her også en kærkommen lejlighed til at hive stikket lidt og finde mit gamle jeg igen," siger Christian Kemp.

"Vi har altid haft udfordrerrollen i Discovery, og jeg har været vant til et sindssygt arbejdspres, men den sidste periode har været ekstremt hård. Også fordi jeg følte, at meget af det, der skete, var uretfærdigt og vanvittigt."

Har du været tilfreds med din egen indsats i forhold til, hvor det er landet?

"Jeg lukker døren efter mig med oprejst pande og synes, jeg har gjort alt, hvad jeg kunne. Men de sidste 12 måneder har været Davids kamp mod Goliath, selvom jeg godt ved, vi er en del af en stor organisation. Alle har trukket et sindssygt stort læs og kunne ikke have gjort mere," siger Christian Kemp.

Ingen sure miner

Han mener, at den transformation, som Discovery har arbejdet på med at få kundebasen på streamingtjenesten Dplay til at vokse, har været en investering i fremtiden.

"Hele distributionsmarkedet kommer til at ændre sig, og derfor skal du ud og hente indtægter andre steder. Derfor har strategien med at fokusere 100 pct. på Dplay også båret frugt. Det er en anden forretning, og den skal man bygge på, men Discovery tænker langsigtet, og vi er godt på vej," siger Christian Kemp, der ikke vil ud med, hvor mange kunder Dplay har.

Ifølge DR Medieforskning brugte 3 pct. af befolkningen ugentligt Dplay i 2019. Det placerer Dplay et stykke efter konkurrenterne hos TV 2 og Nordic Entertainment Group, hvis tjenester TV 2 Play og Viaplay blev brugt af hhv. 18 og 15 pct. ugentligt. Tallene er fra 2019 og altså inden Discoverys større tryk på Dplay.

Christian Kemp afviser, at der følger andre ændringer i organisation og strategi umidddelbart efter hans farvel, ligesom han går ud af døren uden bitterhed.

"Den måde, vi skilles på, er måske noget af det mest optimale, der er ikke nogen sure miner eller indebrændte følelser," siger Christrian Kemp.

Hvad der skal ske, når han er ude - ganske vist med en konkurrenceklausul - står åbent.

"Det kan være, jeg havner et andet sted eller starter for mig selv. Det er en af de mest spændende brancher, der findes, men lige nu har jeg ikke nogen planer om, hvad der skal ske," siger Christian Kemp.

Ansvaret for den danske del af forretningen bliver placeret hos Kasper Kryger, der samtidig bliver salgsdirektør for Discovery Networks i hele Norden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu