Efter strid og boykot: Filmselskab og biografkæde lander "historisk" aftale

Filmselskab og biografkæde er blevet enige om en kortere periode med eksklusiv biografvisning efter længere tids uenigheder. Biografkæde får del i efterfølgende streamingindtægter.
Foto: Valerie Macon/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Valerie Macon/AFP/Ritzau Scanpix

Biografkæden AMC og produktionsselskabet Universal har underskrevet en flereårig kontrakt, der gør det muligt for Universal at give sine film digital premiere på streamingtjenester tre uger efter biografpremieren, skriver Filmmagasiet Ekko på baggrund af branchemediet Variety, der kalder det en "historisk" aftale.

Aftalen betyder, at Universals film kan få digital premiere efter 17 dages visning i biografer. Normalt er det eksklusive vindue for biografer 75-90 dage, skriver Variety. Samtidig vil AMC få del i indtægterne fra de digitale streamingindtægter.

Aftalen kommer efter en længere periode med strid, da AMC i april varslede et boykot af Universals film, efter filmselskabet valgte at gå uden om biograferne og give film, herunder "Trolls på verdensturné", premiere på streamingtjenester under coronakrisen. Premieren på animationsfilmen indbragte på tre uger filmselskabet 685 mio. kr. i salgsindtægter.

Aftalen mellem Universal og AMC gælder i første omgang alene i USA. Parterne vil forhandle om en aftale, der dækker Europa og Mellemøsten, hvor AMC også driver biografer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu