Kunstig intelligens skal forudse en films succes

Et af USA's største filmselskaber har indgået en aftale med en startup-virksomhed, som bruger kunstig intelligens til at fremskrive, hvorvidt en film vil få succes blandt publikum.
I fremtiden vil markedsføringen og distributionen af eksempelvis film som "Joker", som amerikanske Warner Bros. står bag, muligvis være baseret på en robots anbefalinger. | Foto: Mario Anzuoni/Reuters/Ritzau Scanpix
I fremtiden vil markedsføringen og distributionen af eksempelvis film som "Joker", som amerikanske Warner Bros. står bag, muligvis være baseret på en robots anbefalinger. | Foto: Mario Anzuoni/Reuters/Ritzau Scanpix

Når filmselskabet Warner Bros. i USA i fremtiden sender film på gaden, kan producenten muligvis allerede have en kvalificeret idé om, hvorvidt der er kommercielt potentiale i filmen eller ej. Selskabet har nemlig indgået en aftale med startup-virksomheden Cinelytic, der bliver kunstig intelligens til at forudse en films succes, skriver Finans på baggrund af en artikel af The Verge.

Cinelytic står bag en algoritme, der ifølge eget udsagn på baggrund af store datamønstre kan give beslutningstagere en analytisk baseret guide til, hvorvidt en film bør få rødt eller grønt lys, inden den går i produktion.

En anonym kilde fortæller dog til The Verge, at samarbejdet på nuværende tidspunkt udelukkende skal bruges i forbindelse med Warner Bros.' beslutninger vedrørende markedsføring og distribution af film. Warner Bros. har ikke officielt kommenteret på sagen på nuværende tidspunkt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu