Medieanalytiker: Julekalenders seertal går stik imod alle tv-trends
![Foto: Sille Sterll / TV 2](https://dev.photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article11843934.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc78iz95q2e83wfrsrmow.jpg)
Når "Tinka og Kongespillet" dagligt i december er løbet over skærmen på TV 2, har omkring én million personer i Danmark fulgt med på traditionel vis – via fjernsynet kl. 20.00, når programmet begynder. Det er "helt vildt", lyder det fra medieanalytiker og tidligere programchef på TV 2 Keld Reinicke, skriver Politiken.
Kun få programmer kan i dag tiltrække seertal, der nærmer sig millionen, eksempelvis "X-Factor" og "Den store Bagedyst". Men når en julekalender dagligt kan række derop, handler det ifølge Keld Reinicke om, at vi i Danmark har en stærk tradition med julekalendere – hvilket er særligt egnet til stuealteret og står i kontrast til, at stadig flere personer fravælger flow-tv til fordel for streamingtjenester.
Ifølge TV 2-redaktør på serien Christian E. Christiansen, handler det også om, at julekalenderen rammer bredt på tværs af alder. Derudover er de danske juletraditioner og opdyrkningen af julestemning tænkt ind i produktionen.
"Det er forudsigeligt, men det er en del af den almanakstruktur, vi elsker. Det her skal ikke være en serie, vi kunne sende i marts," siger Christian E. Christiansen til Politiken.
Top 20: Juleserie sikrer TV 2 tæt på en million seere dagligt i primetime
Top 20: Kongespillet og boldspillet tager halvdelen af pladserne