Undersøgelse: Underholdningsindustri går glip af milliarder af dollars

Den amerikanske film-, musik- og spilbranche overser de afroamerikanske forbrugere, viser en ny undersøgelse, der påpeger stort økonomisk potentiale, hvis underholdningsindustrien henvendte sig mere direkte til segmentet.
Foto: Ritzau Scanpix/Anne Bæk
Foto: Ritzau Scanpix/Anne Bæk

Den amerikanske film- og underholdningsbranche er langtfra god nok til at udnytte det økonomiske potentiale, der gemmer sig i produkter målrettet de afroamerikanske forbrugere. Det viser en ny rapport "From Consumers to Creators - The Digital Lives of Black Consumers", som Nielsen Company står bag, skriver Politiken.

Ifølge rapporten er de afroamerikanske forbrugere, der udgør ca. 13 pct. af den amerikanske befolkning, blevet økonomisk stærkere end tidligere og har en samlet købekraft på 10 billioner kr. i 2022, ligesom de overgår de "hvide" amerikanere på flere kulturområder, skriver Politiken. Derfor bør marketingfolk, når de udvikler kampagner, blive bedre til at omfavne den interkulturelle, afroamerikanske identitet, lyder det i rapporten, der også understreger, at befolkningsgruppen bør repræsenteres bedre i kulturen, hvis underholdningsindustrien bedst skal ramme deres købelyst.

Dét skifte går dog en del langsommere, end man kunne have håbet på, lyder det fra Thomas Ærvold Bjerre, lektor og ph.d. i amerikanske studier på Syddansk Universitet.

"En stor blockbusterfilm som ’Black Panther’ eller en hitmusical som ’Hamilton’ kan få det til at se ud, som om der er sket et skift. Den amerikanske underholdningsindustri klapper sig selv på skulderen, og alle er glade for en stund. Men den bagvedliggende struktur ændres kun gradvis," siger han til Politiken med henvisning til eksempelvis direktionsgangene i den amerikanske underholdningsindustri, der primært er udfyldt af "hvide" mænd.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu