TDC's strategi efter frasalg undrer eksperter

"Knald i låget" siger teleanalytiker om TDC's nye ejeres opslitning af selskabet efter gårsdagens norske frasalg.
Foto: Ritzau Scanpix/Torkil Adsersen
Foto: Ritzau Scanpix/Torkil Adsersen
RITZAU/FINANS

Tirsdag købte Telia Norges næststørste kabel-TV-selskab, Get, af TDC for 16,5 mia. kr. Dermed tjente TDC's nye ejere - de danske pensionskasser PKA, PFA, ATP og den australske kapitalfond Macquarie - 4 mia. kr. i forhold til, hvad TDC betalte for Get i 2014.

Det skriver Berlingske Business.

Samtidig forhandler Telia om at købe den svenske mediekoncern Bonniers' TV-forretning, Bonnier Broadcasting, og skabe en underholdningskoncern, ligesom TDC var i færd med, inden nye ejere købte TDC for 40 mia. kr. og skrottede købsaftalen på 14 mia. kr, som TDC lige havde indgået med MTG, der sidder på TV3-kanalerne, Viasat og Viaplay.

Dette skyldes, at TDC's nye ejere vil satse på Danmark og splitte TDC op i to selskaber: Et med net og et med kunderne, hvilket undrer teleanalytiker John Strand.

"Det virker som knald i låget, at TDC's ejere vil splitte TDC op," siger han til Berlingske Business.

Investeringsøkonom Per Hansen fra den svenske aktiehandelsportal Nordnet har også svært ved at gennemskue, hvad ejerne egentlig agter at stille op med TDC.

"Det nemmeste i verden er at sælge en god vare til en god pris til en god køber. Problemet er, hvordan man får den tilbageværende forretning værdimaksimeret og til at vokse igen. Det henstår fortsat i det uvisse, hvad de nye ejere vil. Men der må ligge en masterplan, som vi ikke har en idé om, og som nogen ligesom med Olsen Bandens sidste kup har gennemskuet, når der er arbejdet på opkøbet i to år," siger han til Berlingske Business.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu