Danskerne skifter tv-vaner i rekordfart

I flere danske hjem skrottes tv-pakken til fordel for en streamingtjeneste, og tv-selskaberne har nu travlt med at omlægge forretningen for at undgå at miste kunder. Det skriver Finans.
Merete Eldrup, adm. direktør for TV 2. | Foto: Miklos Szabo/TV 2
Merete Eldrup, adm. direktør for TV 2. | Foto: Miklos Szabo/TV 2

Danskerne er hurtigere til at flytte tv-kiggeriet over på streamningtjenester end ventet, og tv-stationerne køber for at undgå tab af markedsandele. Det skriver erhvervsmediet Finans.

En måling fra Wilke viser, at det i 2016 var 42 pct. af danskerne, som ikke benyttede streamingtjenester. Det er i år faldet til blot 16 pct. For TV2 betyder det, at streamningtjenesten TV2 Play har syvdoblet antallet af abonnenter på fem år, fra 50.000 til i 2012 til 350.000 abonnenter i dag, hvilket betyder, at 15 pct. af TV 2’s omsætning i dag kommer fra digitale platforme. Med streaming forsvinder samtidig en del af reklameindtægterne fra flow-tv.

"Når TV 2 Play vokser så markant, mens mange opsiger tv-pakken, skal vi transformere os til en Business to Consumer-virksomhed på ingen tid. I fremtiden vil vi i højere grad sælge vores indhold direkte til forbrugerne gennem TV 2 Play, og det er en omvæltning for hele forretningen," siger TV 2's adm. direktør, Merete Eldrup.

Også MTG Danmark, der ejer kanaler som TV3, 3+ og TV3 Sport er i gang med en transformation og har streaming-kanalerne Viaplay og Viafree, og her siger vicedirektør Lars Mossing, at egenproducerede fiktionsserier og sportsindhold er vigtige elementer i kampen om kunderne.

MTG skifter ud i Viaplays topledelse 

Distributør: TV 2 og DR ødelægger vores marked 

Regionale tv-nyheder får plads på TV 2 Play 

Waoo forenkler tv-pakker og knytter tættere bånd til Viasat 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu