Se og Hør får kritik for brug af paparazzi-metoder

Opdateret. Se og Hør benytter fortsat paparazzi-fotos i stor stil, viser optælling fra Radio24syv. Chefredaktør afviser kritikken med henvisning til, at ugebladet ikke har haft sager om privatlivskrænkende billeder i flere år.
Foto: Joachim Adrian/POLFOTO
Foto: Joachim Adrian/POLFOTO

Opdareret kl. 11:55: 418 gange har Se og Hør bragt et paparazzi-foto i løbet af det seneste år. Det viser en optælling, som Radio24syv har foretaget.

Radiokanalen har gennemgået samtlige udgaver af ugebladet fra august 2015 til august 2016, og optællingen viser, at paparazzi-fotografier, der er taget i skjul eller viser private situationer, optræder på næsten ugentlig basis i Se og Hør.

Chefredaktør på Se og Hør, Niels Pinborg, erkender brugen af paparazzi-metoder, som ugebladet ifølge ham benytter til at dokumentere historier, men siger, at Se og Hør ikke har oplevet sager om problematiske billeder i hans tid som chefredaktør.

"Jeg har ikke haft nogen sager om privatlivskrænkende billeder i de knap tre år, jeg har været chefredaktør," siger Niels Pinborg til Radio24syv.

Radio24syv har fået Vibeke Borberg, forskningschef i medieret på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, til at gen­nemgå en række eksemp­ler på bru­gen af papa­ra­zzi-billeder. Ifølge Vibeke Borberg er det rets­stri­digt at bringe bil­le­der af kendte, hvis billederne ikke er af offent­lig­ inter­esse, og hun udtaler til Radio24syv, at de billeder fra Se og Hør, som radiostationen har præsenteret hende for, normalt ikke har offentlighedens interesse.

Professor ved juridisk institut på Syddansk Universitet, Sten Schaumburg-Müller, vurderer, Se og Hørs brug af kendisbillederne i visse tilfælde gar karakter af ulovlig overvågning, siger han til Radio24syv.

Artiklen er korrigeret 5. september kl. 11:55.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu