24syv er ikke kendt nok

Radio24syv skulle være et kendt brand for 60 pct. af befolkningen efter ét år, men kun 46 pct. kender til radioens eksistens, viser Gallup-analyse. Mere markedsføring på vej, siger ledelsen.
Per Fanefjord Laursen

Der er ingen håndfaste lytterkrav til Radio 24syv i FM4-koncessionen, men radiostationen skal årligt kunne dokumentere, at befolkningen kender til radioen.

Det fremgår af koncessionsbetingelserne.

Licensbetalerne skal, populært sagt, vide, at de har valgmuligheden, så de kan afgøre, om de har lyst til at lytte eller ej.

Kravet var, at 60 pct. af befolkningen efter ét år skulle kende Radio24syv - det mål nåede man ikke den 1. november. Gallup lavede undersøgelsen, og kendskabet i befolkningen var blot 46 pct.

Berører ikke sendetilladelse
Direktør Jørgen Ramskov understreger, at 24syvs sendetilladelse ikke er berørt af, om man klarer de opstillede mål eller ej. Målene er mere tilrettelagt, så det indirekte opmuntrer ejerne til engagement.

“Vi skal som sådan ikke leve op til dem. Men hvis ejerne skal opnå adgang til at øge deres overskud med mere end de basale 5 pct. af den investerede kapital - op til 10 pct. - skal Radio24syv møde de opstillede kendskabsmål,” siger Jørgen Ramskov.

Dæmpet markedsføring
Jørgen Ramskov finder det ikke så underligt med et lavere kendskab, da radioen først nu tager hul på en egentlig markedsføringskampagne. Radiostationen har dog opnået en del presseomtale, der kunne støtte kendskabet; ikke mindst da programchef Mads Brugger for nylig blev fyret - og så genansat få uger senere.

Næste gang, radioen skal afrapportere sit kendskab, er november 2013 – og målet er da steget til en kendskabsprocent på 65 pct.

Svært mål
Hovedejeren Lisbeth Knudsen, Berlingske Media, vil i dag ikke forholde sig til forretningskonsekvenserne af et ringere kendskab end krævet. Men hun lover, at 24syv i 2013 vil arbejde benhårdt på at nå kendskabsmålet.

“Både kvalitetsmålet og kendskabsmålet er svære mål at nå, men det ændrer da ikke på, at vi vil have den ambition,” siger Lisbeth Knudsen.

“Det kommer til at ske bl.a. via en forstærket indsats på markedsføringssiden, som eksempelvis det projekt med Det kgl. Teater, som vi lige har gennemført og andre spændende initiativer og samarbejder. Dertil kommer selvfølgelig ganske enkelt at producere stærk og nytænkende radio i det daglige, som vores lyttere får lyst til at anbefale til andre.”

Kendskab og kvalitet
Radio 24syv skal i forbindelse med redegørelsen for det første fulde års drift, og de efterfølgende år, foretage en kendskabs- og kvalitetsvurdering, oplyser Kulturstyrelsen.

Undersøgelsen blev foretaget, men indgik ikke i den første public service-redegørelse, der alene var for to måneder.

Der er tale om et krav, der er knyttet til muligheden for øget afkast. Læs mere i Bekendtgørelse om Udbud af den fjerde FM-kanal § 29. Undersøgelsens indhold findes i bekendtgørelsens bilag 3.

Der er tale om et krav, Radio24syv skal opfylde, hvis ejeren vil opnå et yderligere afkast på op til 5 pct.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu