DR Radio taber lytterterræn

Nye digitale kanaler, tilbagegang for P4 og tabet af P2-frekvensen har kostet DR Radio lytterandele i 2012.

Et drop på 100.000 lyttere på P4 og 85.000 på P1 har været med til at svække det bomstærke DR Radio i 2012. Det fremgår af rapporten Medieudviklingen 2012, som er udarbejdet af DR Medieforskning.

DR’s ugentlige dækning faldt fra 86 pct. i 2011 til 83,1 pct. i 2012 - den samlede lytterandel dalede fra 78,4 pct. i 2011 til 75,9 pct. i 2012.

Med tabet af FM4-frekvenserne, som P2 tidligere sendte på, og som i dag huser Radio24syv, var det ventet, at DR Radio ville miste lyttere. I dag deler P1 og P2 FM-pladsen, mens de stadig har hver sin digitale kanal. Det har kostet P1 et fald fra 717.000 ugentlige lyttere i 2011 til 633.000 i 2012 - mens P2 er gået marginalt tilbage fra 439.000 i 2011 til 415.000 ugentlige lyttere i 2012. 

P3 i fremgang
Derudover skyldes faldet, at landets absolut mest lyttede kanal P4 gik omkring 100.000 lyttere tilbage. Kanalen har dog stadig omkring tre mio. ugentlige lyttere - og derfor svarer det procentuelle tab kun til 0,4 pct. i andelen af lyttere.

Omvendt har P3 vundet en lytterandel på 0,9 pct. eller 35.000 ugentlige lyttere - og også P7 Mix er gået frem, men altså ikke nok til at modvirke et samlet fald.

Med til historien hører ifølge rapporten, at DR's omlægning til færre digitale, værtsbårne radiokanaler ikke har givet lytterpote.

"Ingen af DR’s  digitale kanaler har haft stor lyttersucces. Bedst er det gået for den brede P7 Mix, som med 420.000 ugentlige lyttere har fået en vis lyttermæssig succes. Men generelt betragtet har de seks rene digitale kanaler ikke formået at tiltrække en lige så stor andel af danskernes lytning som den gamle portefølje af digitale jukebokskanaler. Lyttetiden pr kanal er steget, men ikke nok til at kompensere for, at der var 29 digitale radiokanaler, da antallet var på sit højeste mod nu syv," konstaterer DR i rapporten.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu