Styrelse: SBS skal passe på med monopol-misbrug

Mediabureauer beklager stigende reklamepriser hos SBS Radio, men kun formel klage kan rokke ved Konkurrencestyrelsens accept af SBS' reklamemonopol.
Per Fanefjord Laursen

Det er uden tvivl sundt for SBS Media og for radiomediet i Danmark, at SBS Radio efter 2012-opkøbet af Radio100 nu i praksis sidder alene på salg af national reklame.

Alle er glade, undtagen annoncemarkedet, der ikke er begejstrede for udsigten til prisdannelse under monopollignende forhold.

Trading Director Nino Cardel, Mindshare, er en af de kritiske røster over SBS Radios dominans på national radioreklame, der i runde tal udgør 140 mio.:

“Alternativerne til en national radiokampagne uden om SBS er næppe eksisterende. Så monopol er der vel reelt set, når man vurderer markedet for radioreklamer som et marked alene og ikke ser det i konkurrence med andre mediegrupper. Det mærkes allerede nu i deres tilbudsgivning, hvor der er massive prisstigninger.”

IUM’s Broadcast Manager er på linje med sin kollega, men han mener ikke, at det nødvendigvis er godt for markedet med én national spiller:

“Der kan let opstå en naturlig skepsis blandt annoncørerne i forhold til, om prissætningen er rimelig sammenholdt med værdien. På den anden side - såfremt SBS Radio formår at løfte kommerciel radio via sit monopol på bekostning af DR - det vil sige større kommerciel lytning og dækning - så vil værdien af kommerciel radio forøges, også til gavn for annoncørerne,” siger Jakob Olsen, der tilføjer, at det altid afhænger af priserne.

Fusion fik et ok
IUM og Mindshare skal ikke vente at konkurrencemyndighederne skrider ind.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen blev orienteret om SBS Radios opkøb af New Radio, da fusionen blev kendt sidste sommer, men der var ikke grundlag for at gribe ind
i processen.

“Der er faste regler for fusioner, og skal Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ind i billedet, skal virksomhederne have en vis omsætning. Den opkøbte virksomhed havde ikke en omsætning over tærsklerne, fik vi oplyst, og derfor har vi ikke foretaget os videre,” siger kontorchef Søren Bo Rasmussen, Konkurrencestyrelsen.

Konkurrenceloven i spil
Det er ikke sandsynligt, at Styrelsen foretager sig videre, med mindre at aktører på annoncemarkedet reagerer.

“Hvis der kommer klager over, at selskabet presser priserne op med basis i sin markedsposition, kan vi tage sagen op og bedømme den. I givet fald vil det være ud fra Konkurrencelovens §11, som handler om misbrug af dominerende stilling,” siger han. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu