Discovery køber SBS Nordic

Aftalen er i hus - Discovery køber SBS Nordic for 1,325 mia. euro af ProSiebenSat.1. Samtidig er selskabet i gang med at købe sig ind i Eurosport.

Discovery Communications står til at udvide de nordiske tv-aktiviter betydeligt i det nye år.

Selskabet har netop offentliggjort en aftale med tyske ProSiebenSat.1 Group om at købe SBS Nordic til en samlet pris på 1700 mio. dollars - 1,325 mia. euro. Købet er det største, som Discovery nogensinde har foretaget. 

Købsprisen er tæt på den pris på 1,4 mia. euro, som ProSiebenSat.1 skulle have sat på priskiltet for aktiviteterne.

SBS Nordic driver 12 tv- og 19 radio-kanaler i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Herhjemme tæller tv-kanalerne Kanal4, 5'eren, 6'eren og 7'eren, der gå i luften første januar. Blandt radioaktiviteterne er The Voice, Nova FM, 100FM og PopFM - sidstnævnte drives i samarbegde med Berlingske Media.

Købet skal godkendes af myndighederne og forventes at lukke i begyndelsen af ??2013, skriver Discovery Communications. 

"SBS Nordic har en fuldt distribueret portefølje af tv-netværk med tosidet indtægtsmodel og med et fantastisk ledelsesteam, som vil udvide Discoverys aftryk i hele Norden, der omfatter nogle af de mest stabile tv-markeder i verden," siger David Zaslav, præsident og CEO for Discovery Communications, i meddelelsen.

Financial Times har tidligere kunne fortælle, at Discoverys beløb var lavere end ProsiebensSat1.´s priskilt p.g.a. overvejelser  omkring eurozone-krisen og SBS-kanalernes manglende evne til at øge prisen på abonnementer.

Discovery var ikke alene i opløbet om SBS-kanalerne. kapitalfonden Providence Equity Partners havde også afleveret bud på de nordiske kanaler, men det levede altså ikke op til ProsiebenSat1.´s forventninger. 

ProsiebenSat1 har tidligere forsøgt SBS-akanalerne både i 2010 og 2011, men valgte at standse salgsprocessen, da prisniveauet ikke var højt nok. 

På vej med aftale om Eurosport
Foruden SBS-købet har Discovery Communications samtidig offentliggjort, at selskabet, som tidligere annonceret,.er langt i forhandlingerne med franske TF1 om et strategisk samarbejde, der foreløbigt lægger op til at Discovery køber 20 pct. af Eurosport. Samtidig får det amerikanske selskab en option på at købe 51 procent af sportskanalerne inden for to år. Prisen for de 20 pct. af Eurosport lyder på 170 mio. euro.

Discovery's mulige alliancepartner, TF1, er den største kommercielle tv-kanal i Frankrig og er også en stor aktør på det franske betalings-tv-marked. Wall Street Journal har tidligere påpeget, at alliancen vil hjælpe Discovery med at komme ind i nye betalings-tv markeder i Europa ved at bundle de to kanaler.

Discoverys to investeringer kommer i kølvandet på et andet køb, da amerikanerne for nylig overtog det Dubai-baserede tv-selskab Takhayal Entertainment, der bl.a. står bag en populær madkanal i Mellemøsten.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu