DR: Vores opbakning til DAB er intakt

Opdateret: DR forsinker ikke en langsigtet radiostrategi. DR håber tværtimod, at Styrelsen for Bibliotek og Medier snart leverer nyt oplæg til, hvordan kommerciel- og public service-radio får digital fremtid.
Per Fanefjord Laursen

Updateret: Der burde på nuværende tidspunkt ligge et 10-årigt fremtidsscenario for radiomediet med bred poltisk opbakning. Men den plan gik af uafklarede årsager helt i baglås, da regeringen skiftede farve sidste år.

Processen var ellers sat på skinner og uafhængig af det smalle medieforlig fra 2010. Der lå tre scenarier med forskellige ambitionsniveauer, klar til at vælge mellem.

Ifølge MediaWatchs oplysninger findes forklaringen to steder: Radioudviklingen ligger lavt på Uffe Elbæks politiske agenda. Dernæst er det en væsentlig faktor, at DR’s tidligere entydige DAB begejstring er nedtonet; som DR selv har redegjort for på MediaWatch. Det har bl.a. betydet, at DR’s vilje finansiere udbygningen af mux3 til regional/lokal radio, der er et afgørende element i en fuld radiodigitalisering, er forsvundet.

DR ikke afkølet på DAB  
Men den udlægning af DR’s radiostrategi er ikke fair, siger radiochef Tor Arnbjørn til MediaWatch.

”Det er ikke rigtigt, at DR's interesse i DAB-formatet er kølet af. Hele vores radioplan, som vi har udrullet siden 1. november 2011 med en række nye stærke digitale kanaler, illustrerer med al tydelighed, en markant satsning på de digitale radiobrands og på DAB’en”.

Han er enig i, at udfordringen for DAB som platform især ligger i en begrænset kapacitet og i en manglende regionalisering af de eksisterende mux’er. For DR's vedkommende betyder det, at P4-kanalerne med regionaliserede flader ikke fås på DAB.

”Men det er forhåbentlig noget som bliver løst i fremtiden – i al fald er der nedsat en arbejdsgruppe i Styrelsen for Bibliotek og Medier som netop skal komme med bud på, hvordan man bedst muligt sikrer den nødvendige kapacitet til både kommercielle- og public service-kanaler.”

Friske øjne på radio hårknude
Styrelsen kan dog ikke bekæfte overfor Mediawatch, at der findes en ny radioarbejdsgruppe, som DR-chefen omtaler.

I givet fald ville den forsøge at sætte friske øjne på radiomediets udviklingscenarier, som Styrelsen arbejdede på i ét år frem til sensommeren 2011. Opgaven er at opbløde de modsatrettede teknologiske og markedsmæssige interesser, der findes på radiomarkedet.

Mogens Jensen (S) oplyser til MediaWatch, at han forventer, at den digitale radiostrategi vil blive aftalt i forbindelse den kommende genforhandling af medieforliget i juni.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu