24syv: Vi skal op på en halv mio. lyttere i år

For første gang opstiller Radio24syv nu konkrete mål for radioens lytteropbakning i 2012 efter de senere ugers ustabile udvikling i lytterinteressen.
Per Fanefjord Laursen

Radio 24syv sætter nu tal på sine interne lyttermål, efter radioens opbakning har vist sig ustabil og vigende i de senere uger. Der er ikke indbygget officielle lytterkrav fra politikerne i radioens sendetilladelse.

“Vores mål er, at 24syv nu placerer sig på 350.000 lyttere i ugentlig dækning og dernæst arbejder sig op mod 500.000 og en share på 2-3 procent om 10 måneder, når vi fylder ét år,” siger direktør Jørgen Ramskov, der præciserer:

“Vi skal om 10 måneder ligge tæt på P1 i dækning (ca. 630.000,red.) og i fælleskab udvide lytningen til talkradio.”

Dyk i juleperioden
Der foregår i disse uger en gradvis revision af den nye flade, der gik i luften for to en halv måned siden, for at styrke radioens dækning. Den faldt til rekordlavt niveau hen over jul og nytår, hvor den krøb lige under 300.000. Dog ikke overraskende lavt for Jørgen Ramskov.

“Vi ville hellere have beholdt et niveau på en halv million, som vi havde de første fire uger, men ombytningen af lyttere er forventelig. Nu er vi gang med at justere alle elementer i fladen frem mod den 1. maj, hvor alle programkrav skal være implementeret.”

Bedre greb om primetime
Jørgen Ramskov lægger ikke skjul nå, at den ugentlige dækning skal øges ved at vinde flere lyttere i radios primetime. Eventuelle overvejelser om at favne flere lyttere ved at indsætte musikflader efter kl. 18.00 er ikke højt på agendaen.

“Nej, det er i morgenfladen og de andre kendte ’lytter-bobler, at nye lyttere skal vindes. Der ikke væsentlig lyttere at hente i aftenfladen. Det er tv-tid.”

Kampagne på vej
24syv undlod at budgettere med en regulær markedsføringskampagne ved lanceringen den 1. november, men planlægger nu en forårs ‘oplysning-kampagne’. 

Der er en noget større potentiel lyttereskare til en 100 procent landsdækkende FM-radio, med mange forskellige tilbud i fladen, og licensmidler i ryggen. Men de skal vide at radioen er der - og hvor.

- PFL

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu