Lytterløft til kommerciel radio

De fleste kommercielle radiostationer tiltrak betydeligt flere lyttere i slutningen af 2011 end året forinden, og det kunne mærkes på DR's lytterandel. Kun Radio 100 gik tilbage blandt de reklamefinansierede kanaler.
Per Fanefjord Laursen

Kommerciel radio tiltrak 23,4 procent af al radiolytning i december måned – mod 19,5 procent i samme måned 2010. Den fremgang betød samtidig, at DR faldt til 75 procent – mod hele 80 procent i december 2010.

Væksten svarer til, at kategorien ’kommerciel radio’ øgede sin andel af radioforbruget med 20 procent. Den fremgang blev især drevet af lytternes appetit på nonstop stemningsskabende julehits. De to mest jule-intensive radiostationer – ud af flere - var PopFM og Radio Soft. Begge i den kommercielle sektor.

Fordoblede share
Pop FM fordoblede sin share fra 1,6 til 3,6 procent af lytningen, og Radio Soft gjorde det 50 procent bedre siden 2010 til 1,8 procent af lytningen.

Samtidig forbedrede The Voice, der siden 2010 har fået DAB distribution, sin andel med 27 procent til 1,9 procent. NOVAfm holdt samme share som sidste år, mens Radio 100's share faldt med 27 procent i forhold til sidste år.

SBS Radio-direktøren glæder sig over mærkbar vækst på hele mediekategoriens vegne.

”Det er godt for det kommercielle radiomarked, at vi har haft sådan en flot december. Det viser, at der er et stort potentiale for, at andelen af den kommercielle radiolytning vil vokse. Det er glædeligt for både lytterne og annoncørerne,” siger Frederik Meyer, adm. direktør for SBS Radio.

Radio 24syv på status quo
Kategorien kommerciel radio inkluderer ikke den privatejede Radio 24syv, der ikke sælger reklamer. 24syv tiltrak knap 2 procent af lytningen, mens resten foregik på DR’s radiokanaler på både FM og DAB.

Bedømmer man i stedet december på ugentlig nettodækning, var der væsentlig flere, der tunede ind til en kommerciel radio i december 2011. Alle kommercielle stationer, undtagen Radio 100, løftede dækningen i forhold til sidste år.

Radio Soft røg op med 32 procent (520.000 vs. 393.000); Pop FM med 20 procent (743.000 vs. 620.000); The Voice med 16 procent (807.000 vs. 693.000), og NOVA fm med 2 procent (1.396.000 vs. 1.362.000). Radio 100 mistede 19 procent af lytterne (602.000 vs. 746.000).

Kilder: Gallups Radiometer (uge 48-52), SBS Radio, DR.

- PLF

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu