Halvdelen af svenskerne lytter til podcast – men bruger kun få penge på indhold

”Det faktum, at halvdelen af befolkningen i en gennemsnitlig uge lytter til podcasts, udgør et solidt grundlag for en kraftig vækst i reklamer, siger Marie Nilsson, adm. direktør i Mediavision.
Foto: Mikkel Hørlyck
Foto: Mikkel Hørlyck

3,8 mio. – svarende til 51 pct. – af svenskerne i alderen 15 til 74 år lytter ugentligt til podcast. Heraf lytter 35 pct. dagligt til podcast, fremgår det af en rundspørge fra analyseselskabet Mediavision. Størst gennemslag har podcasts i aldersgruppen 15-34-årige, hvor op mod 70 pct. i første kvartal af 2022 lyttede ugentligt.

”På meget kort tid er podcasts blevet meget populære blandt lyttere i Sverige. Det faktum, at halvdelen af befolkningen i en gennemsnitlig uge lytter til podcasts, udgør et solidt grundlag for en kraftig vækst i reklamer, siger Marie Nilsson, adm. direktør i Mediavision.

Men foreløbigt halter det med betalingsvilligheden blandt brugerne, og Mediavision konkluderer, at et svensk betalingsmarked for podcasts ser ud til at ligge langt ude i fremtiden.

Det fremgår, at de svenske brugere afsætter mindre end 1 pct. af deres normale betaling for medier til podcasts. Til sammenligning får musikstreaming 10 pct. brugernes medieøkonomi, mens lydbøger rammer omkring 5 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu