Radio- og tv-nævnet godkender Loud-ændringer – men holder kanalen fast på ung målgruppe

Radio- og tv-nævnet godkender, at Berlingske Media bliver hovedejer i selskabet bag Radio Loud og godkender navneskifte til 24syv. Afgørelsen understreger, at kanalens primære målgruppe er de unge og fastholder, at kanalens udgangspunkt er flow-radio.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Berlingske Medias planer om at øge sin ejerandel i Kulturradio Danmark - selskabet bag Radio Loud - og ændre kanalens navn til 24syv, får nu grønt lys af Radio- og tv-nævnet. Det skriver Radio- og tv-nævnet i en pressemeddelelse.

Samtidig siger nævnet med enkelte bemærkninger god for radioens køreplan for, hvordan den vil rette op på en række mangler i forhold til sendetilladelsen, som nævnet tidligere har kritiseret. Nævnet understreger også, at Kulturradio Danmarks ejerskifte godkendes på det vilkår, at ejerne sikrer, at programtilladelsen "i det hele" bliver overholdt.

Nævnet kræver desuden, at Kulturradio Danmark i forbindelse med den næste public service-redegørelse aflægger regnskab for, hvor mange ressourcer der bruges på produktion af podcast, der ikke indgår i flow-radioen på dab. Det sker for at understrege, at de offentlige midler, som det kommende 24syv drives med, skal gå til at drive en lineær public service-radiokanal på dab.

"Det afgørende for Radio- og tv-nævnet er, at programtilladelsen bliver overholdt, uanset om ejerforholdene skifter. Det er noget, vi er meget opmærksomme på, og som vi kommer til at følge særdeles tæt. Det er også derfor, at vi fastholder det særlige tilsyn med kanalen. Betingelserne i tilladelsen skal overholdes, og kravene til flow-radio må ikke udvandes af et eventuelt fokus på podcast fra Kulturradio Danmark A/S’ side. Derfor har vi opstillet nogle betingelser for afgørelsen, der skal sikre, at dette ikke sker," lyder det fra Søren Sandfeld Jakobsen, forman for Radio- og tv-nævnet.

Den indskærpelse skal ses i lyset af, at Berlingske Medias ønske om at øge sin ejerandel i Kulturradio Danmark fra 40 til 91 pct. har mødt højlydt kritik fra flere podcast- og lydaktører, herunder Heartbeats, Zetland og Podimo, som frygter, at Berlingske Media med sin ejerandel vil udvikle nye podcastformater for offentlige midler og efterfølgende kommercialisere dem på det private marked.

Målgruppe fastholdes

Udover spørgsmålet om ejer- og navneskifte har Radio- og tv-nævnet også taget stilling til, om Kulturradio Danmark kan udvide sin målgruppe. Tidligere har Loud stået fast på, at målgruppen er de 15-32-årige, men efter ledelsesskiftet på Loud, hvor Simon Andersen kom til som programchef, er det blevet nævnt, at målgruppen går helt op til 44 år.

Men i sin afgørelse holder Nævnet altså fast i, at målgruppen primært er de unge.

"I forhold til målgruppen har nævnet understreget, at kanalens primære målgruppe er og skal være de 15-32-årige," lyder det i afgørelsen, hvor nævnet samtidig skriver, at den primær målgruppe ikke "betragtes som eksklusiv" - og at kanalen derfor godt kan målrette indholdet andre målgrupper, så længe vilkårene i tilladelsen i øvrigt er opfyldt.

Radio- og tv-nævnet har desuden taget stilling til den køreplan, Kulturradio Danmark har udarbejdet for, hvordan der inden 4. februar bliver rettet op på en række punkter, som Nævnet udtalte skarp kritik af tilbage i oktober. Kritikken var rettet mod "en række væsentlige mangler", herunder at kanalen ikke har leveret på kravet om antal live-udsendelser, kravet til interaktion med lytterne, og forpligtelsen til at have journalister placeret i fire byer. Efterfølgende indsendte Kulturradio Danmark en plan for, hvad radioen ville gøre for at leve op - og de planer er nu godkendt, lyder det i pressemeddelelsen.

"Kulturradio Danmark A/S skal senest den 4. februar 2022 have gennemført implementering af tiltagene," lyder det i afgørelsen.

Derimod har Radio- og tv-nævnet ikke godkendt Kulturradio Danmarks anmodning om at få dispensation for at ændre rammerne for udsendelsen af timenyheder.

"Dette ligger i tråd med den tidligere afgørelse, hvor nævnet ikke godkendte dispensationsanmodninger vedrørende live-sendinger, og afspejler i det hele taget nævnets fokus på, at de forudsætninger og det grundlag, som Kulturradio Danmark A/S vandt udbuddet på i 2019, ikke langsomt ændres eller udvandes," lyder det.

MediaWatch forsøger at få en kommentar fra Berlingske Medias koncerndirektør, Anders Krab-Johansen, som også er formand for Kulturradio Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu