Brancheorganisationer: Normalt at registrere journalister

Kreativitet & Kommunikation og formand for DJ Kommunikation er ikke overrasket over, at kommunikationsbureau har lavet liste over journalister, der har dækket HPV-vaccine. "Det gør alle, og det har de gjort i årevis," siger adm. direktør til Journalisten.
Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Det er normal procedure, at kommunikationsbureauer laver lister over journalister. Det fortæller repræsentanter for to brancheorganisationer til fagbladet Journalisten.

Spørgsmålet er blevet aktuelt, efter Journalisten har kunnet fortælle, at kommunikationsbureauet Primetime i forbindelse med en kampagne for Sundhedsstyrelsen lavede et register med 180 journalister. Ud over kontaktoplysninger blev journalisterne kategoriseret som rød, gul eller grøn afhængig af deres dækning af HPV-vaccine. Den fremgangsmåde blev kritiseret af to af de journalister, der figurerer på listen, og ifølge to fagfolk med indsigt i GDPR burde journalisterne have været orienteret om registreringen.

Men det er langt fra noget særsyn, at kommunikationsbureauer laver den type lister.

"At lave medieovervågning, herunder lister over artikler og journalister, er et helt almindeligt redskab. Det gør alle, og det har de gjort i årevis. Jeg kender ingen virksomheder eller organisationer, som ikke gør brug af det instrument," siger Tine Aurvig-Huggenberger, adm. direktør for Kreativitet & Kommunikation, til Journalisten.

Samme melding kommer fra formanden for DJ Kommunikation, Per Roholt, der dog mener, at det afgørende er, hvordan listerne bruges.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu