Topchef for mediebureaugruppe træder tilbage efter beskyldninger

En intern undersøgelse af Martin Sorrell om misbrug af værdier i WPP udsætter selskabet "for meget unødvendigt pres", mener topchefen, som trådte tilbage i weekenden.
Foto: /ritzau/AP/KW BJ**LON**
Foto: /ritzau/AP/KW BJ**LON**

Martin Sorrell trådte lørdag tilbage som topchef for den globale medie- og reklamebureaugruppe WPP efter anklager om misbrug af værdier i selskabet og upassende personlig opførsel. Det skriver flere internationale medier, herunder New York Times.

En undersøgelse om topchefens virke har været i gang og er nu ifølge WPP afsluttet. De beløb, der var rettet anklage mod den tidligere topchef om, er ikke af væsentlig betydning for selskabet, lyder det. Martin Sorrell har tidligere afvist anklagerne. Alligevel træder han nu tilbage, fordi undersøgelsen sætter "for meget unødvendigt pres" på WPP.

"Det er grunden til, at jeg har besluttet, at af hensyn til vores kunder, af hensyn til alle aktionærer, små og store, og af hensyn til alle andre interessenter, er det bedst, at jeg træder tilbage. Vi har afværget vanskelige storme tidligere. Og vores meget talentfulde medarbejdere har altid manøvreret os igennem, altid," skriver Martin Sorrell ifølge New York Times i en udtalelse.

Martin Sorrell begyndte sin karriere i reklamebranchen i 1975, da han blev ansat hos Saatchi & Saatchi. Han avancerede hurtigt i graderne, og i 1985 gik han solo, da han købte den britiske indkøbskurvsproducent Wire and Plastic Products (WPP), som han transformerede til et globalt reklameselskab via en lang række opkøb.

I dag er WPP en af verdens største reklamekoncerner med 130.000 ansatte i 112 lande og en markedsværdi på 31 mia. dollars, svarende til 187,4 mia. kr. I Danmark står WPP bl.a. bag GroupM.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu