Piratkopiering af studiebøger koster forlagsbranche og staten godt 225 mio. kr.

Ulovlig kopiering af studiebøger er et tiltagende problem for de danske forlag og forfattere, der estimeres at have tabt omkring næsten en tredjedel af omsætningen fra studiebøger.
225 mio. kr. skulle forlag, forfattere, boghandlere og staten samlet have tabt i indtægter fra salg af studiebøger til videregående uddannelser i 2022 som direkte konsekvens af piratkopiering. Det er især dansk produktion, der er ramt. | Foto: Mathias Christensen/Politiken/Ritzau Scanpix
225 mio. kr. skulle forlag, forfattere, boghandlere og staten samlet have tabt i indtægter fra salg af studiebøger til videregående uddannelser i 2022 som direkte konsekvens af piratkopiering. Det er især dansk produktion, der er ramt. | Foto: Mathias Christensen/Politiken/Ritzau Scanpix

Det har alvorlige økonomiske konsekvenser for forlagsbranchen, at landets studerende ulovligt deler lærebøger mellem sig eller sælger piratkopierede bøger på digitale platforme. 

225 mio. kr. skulle forlag, forfattere, boghandlere og staten samlet have tabt i indtægter fra salg af studiebøger til videregående uddannelser i 2022 som direkte konsekvens af piratkopiering. Det er især dansk produktion, der er ramt. 

Tabet udgør næsten en tredjedel af den samlede omsætning på studiebøger i markedet på 730 mio. kr., konkret 31 pct. Tallene baserer sig på en analyse, som økonom Hjarn von Zernichow Borberg, der er partner i Cphfacilitation og ekstern lektor ved Økonomisk Institut på Københavns Universitet, har foretaget for Rettighedsalliancen.

Analysen af de økonomiske konsekvenser blev præsenteret tirsdag eftermiddag under et arrangement hos Rettighedsalliancen, hvor omdrejningspunktet netop var den store udfordring, forlagsbranchen står med, idet omkring halvdelen af de studerende ifølge analysen skaffer sig studiebøger ulovligt.

”Massivt problem”

For dansk produktion er tabet skønnet til at være 147 mio. kr. i 2022, og ser man særskilt og alene på forlag og forfattere er tallet på 59 mio. kr. i tabte indtægter fra studiebøger på de videregående uddannelser.

”Det er et massivt problem for os,” siger Henriette Thiesen, der er forlagschef med ansvar for erhvervs- og voksenuddannelser hos Gyldendal og de to datterforlag Hans Reitzels Forlag og Munksgaard, der udgiver studiebøger til en lang række videregående uddannelser, i et interview med MediaWatch efter arrangementet.

”Vores målgrupper - de studerende på de forskellige uddannelsesretninger - er i forvejen forholdsvist små. Så når en stor andel af de studerende deler filer, og det er så nemt for dem, så påvirker det os meget,” siger hun.

Hun henviser til den anden af de to undersøgelser, der blev præsenteret tirsdag. Rettighedsalliancen har nemlig i samme ombæring fået analyseselskabet Epinion til at gennemføre en undersøgelse af omfanget af ulovlig anskaffelse og deling af digitale studiebøger blandt de studerende på de videregående uddannelser. 

Digitaliseringen af forbrugernes vaner er for alvor slået igennem, og 82 pct. af de studerende bruger digitale studiebøger nu. Heraf har halvdelen - 51 pct. - svaret, at de har anskaffet sig mindst én digital studiebog ulovligt. Til trods for at problematikken har været omtalt gennem flere år, og at der har været fokus på området i forlagsbranchen, er niveauet uændret i forhold til, da undersøgelsen blev gennemført for et år siden.

Piratkopier fra medstuderende

Det er omtrent en tredjedel af disse, der har fået piratkopierne gennem en medstuderende. Det er især gennem digitale platforme som Facebook, Messenger og dba.dk, at de studerende får fat i filerne. For nogle år siden blev der delt mange filer på disse platforme. Nu sker det via personlige beskeder. Faktisk deler de nu mere filer blot via bluetooth på deres telefoner eller via chat. Dette gør det sværere for forlagene at opdage og handel på.

Henriette Thiesen fremhæver et eksempel på en studiebog, der udkom med en 2. udgave i 2019 og til den første semesterstart solgte 1233 eksemplarer. Da den opdaterede 3. udgave udkom sidste år, blev der solgt 537 eksemplarer af bogen ved semesterstart.

”Vi kan selvfølgelig ikke sige, at det kun er piratkopiering. Der er også kommet markant flere Nota-brugere, der på den måde får bogen. Derudover har vi også flyttet brugere over til at købe bøgerne i digitale formater, i takt med at vi udgiver bøgerne digitalt. Det kan alt sammen medvirke til, at vi sælger færre styks.”

”Men i de studieretninger, hvor vi ikke har så mange digitale brugere, ser tallene ud på nogenlunde samme måde. Det kan antyde, at de, der betaler for digitale formater, er de samme som dem, der betaler for de fysiske bøger, mens antallet af ’gratister’ er det samme” siger hun.

Færre bøger

Hvor meget Gyldendal og datterforlag vurderer at have mistet i indtægter fra salg af studiebøger på grund af piratkopiering, ønsker Henriette Thiesen ikke at dele. Af den seneste årsrapport for 2023 fremgik det, at omsætningen i Gyldendal Uddannelse gik én pct. tilbage på grund af fald i salg til de videregående uddannelser. I 2022 var faldet mere markant med 11 pct. 

Topchef Hanne Salomonsen har også tidligere peget på netop piratkopiering som en af de to store risikofaktorer for uddannelsesforretningen i forlaget.

Udbredelsen af piratkopiering og det faldende salg til følge har fået forlagshuset til slå bremserne i i forhold til udgivelsen af nye studiebøger eller opdateringer af eksisterende, bekræfter hun.

”Der er både nye bøger, vi får nogle år siden ville have udgivet, samt opdatering af andre, som vi enten ikke udgiver eller lige nu overvejer, om vi skal udgive, fordi det ikke giver økonomisk mening. Der ligger et kæmpe arbejde for både forlag og forfattere i at lave grundbøger til fx de store velfærdsuddannelser. Det er et arbejde, der står på i flere år. Det er en stor investering, som kræver en vis størrelse målgruppe. Så det er klart, at der er nogle bøger, vi ikke kan lave i dag på grund af udviklingen.”

Efterlyser indsats

En stor del af udfordringen, hvilket også blev fremhævet under arrangementet af både Epinion, der præsenterede undersøgelsens resultater, og Rettighedsalliancen selv, er, at der er en udbredt accept blandt de studerende af, at studiebøger deles ulovligt. 

70 pct. af de adspurgte har svaret, at de i høj grad ser det som acceptabelt, hvis digitale studiebøger deles af en ven eller medstuderende. Undtagelsen er, hvis filen deles fra Nota, hvor kun en tredjedel finder det acceptabelt. Knap syv ud af ti ved, at deling af digitale studiebøger er ulovligt - hvilket er på niveau med resultaterne fra de seneste år.

”Det er blevet normen blandt de studerende. De fleste ved godt, det ikke er okay. Men det er så udbredt, at de gør det alligevel,” siger Henriette Thiesen og fortæller, at man hos Gyldendal oplever tendensen på tværs af studieretningerne, forlagshuset udgiver læremidler til.

Det er et vink med en vognstang om, at der er behov for en radikal kulturændring blandt de studerende. Det kræver en indsats fra uddannelsesinstitutionerne, mener bl.a. Henriette Thiesen. 

”Der er eksempelvis alkoholpolitik på flere uddannelsesinstitutioner, hvor man gør det tydeligt, at man har nogle retningslinjer for, hvad man tolererer for de studerende. Det samme burde man have og gøre klart for de studerende, når det kommer til ulovlig kopiering af studiebøger,” siger hun og tilføjer, at Gyldendal og andre undervisningsforlag allerede afholder møder med uddannelsesinstitutionerne med håb om at få dem til at gøre en større indsats.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu