Lindhardt & Ringhof overtager Haase Forlag og udvider uddannelsesforretning

Et af landets ældste fagbogsforlag, Haase Forlag, bliver en del af Lindhardt & Ringhof. Overtagelsen skal bl.a. ses i lyset af den stigende digitalisering af lærebogmarkedet og de store forlags konkurrence om markedsandelene her.
Foto: PR/Lindhardt og Ringhof
Foto: PR/Lindhardt og Ringhof

Konsolideringen på markedet for fag- og lærebøger skriver et nyt kapitel, når Lindhardt & Ringhof 1. juli overtager det mere end 140 år gamle Haase Forlag.

”Haase er et virkelig godt, lille forlag, som er specialister inden for eksempelvis kemi til undervisningsbrug. Den portefølje af undervisningsbøger passer godt til vores undervisningsforlag Praxis. Derudover er der en håndfuld almindelige bøger ved siden af, så selvom Haase her de seneste år har været drevet i det små, er det en fin liste af bøger, vi har overtaget. Vi er super glade,” siger adm. direktør for Lindhardt & Ringhof, Lars Boesgaard, til MediaWatch.

Han fremhæver bl.a. forlagets naturvidenskabelige lærebøger til ungdomsuddannelserne som kvalitetstitler, der spiller godt sammen med Lindhardt og Ringhof og det digitale undervisningsforlag Praxis Forlags udgivelsesstrategi.

Bogmarked i medvind

Overtagelsen er den seneste i en række skridt, Lindhardt & Ringhof har taget for at positionere sig på især den digitale del af lærebogmarkedet.

Lindhardt og Ringhof overtog for et år siden lektiehjælps-platformen Gotutor i regi af undervisningsforlaget Alinea, der tidligere i 2020 også slog kræfterne sammen med Praxis Fonden om et digitalt forlag målrettet ungdomsuddannelserne.

”Vi har jo en ambition om, at Praxis skal ind og være en stærk aktør inden for ungdomsuddannelserne, fx gymnasiet. Så på den måde passer det rigtig fint sammen,” siger Lars Boesgaard og varsler yderligere opkøb hen over sommeren.

”Vi oplever et bogmarked med enorm medvind, og vi kommer til at vokse markant igen i år som forlagshus. Det bliver ikke helt så meget som sidste år, hvor omsætningen steg med næsten 80 mio. kr., men jeg forventer, det bliver en rigtig flot vækst. Bogmarkedet er mere levende end nogensinde, og efterspørgslen på alle vores formater er rigtig stor. Så det ser godt ud.”

Nye digitale muligheder

Haase Forlag er et af landets ældste forlag og grundlagt i 1877. Det drives i dag af Michael Haase, der er fjerde generation i spidsen for det familieejede forlag.

Han peger i en pressemeddelelse netop på den stigende digitalisering af lærebog-markedet som motivation for at afhænde forlaget.

”De digitale udfordringer for lærebøgerne bliver kun større de kommende år. Mine visioner på dette område er fuldkommen samstemmende med Lindhardt og Ringhofs og Praxis’ og giver vores titler nye muligheder. Lindhardt og Ringhof kan også tilføre vores trade-forfattere større salgsmuskler. At jeg mod min vilje snart når pensionsalderen har også haft en betydning, så hvis forlagets forfattere og titler skal bedst mulig i vej, er dette den bedste løsning, jeg kan forestille mig,” siger Michael Haase, der har stået i spidsen for forlaget i 25 år, i meddelelsen.

Brand forsvinder

Haase Forlag er en mindre spiller på forlagsmarkedet med en bruttofortjeneste de seneste år på omkring 1 mio. kr. og nulresultater.

Trods forlagets mange år i markedet bliver selve Haase-brandet nu skrinlagt i forbindelse med opkøbet, siger Lars Boesgaard.

”Det bliver inkorporeret de steder på forlaget, hvor det passer ind. Der er nogle børnebøger, der bliver en del af børnebogsforlaget Carlsen, og der er nogle titler, der bliver en del af hovedforlaget, og så nogle studiebøger, der ryger ind under Praxis,” siger han og tilføjer, det er i god forståelse med den hidtidige ejer, Michael Haase.

”Det er en enormt fredelig proces. Han er der, hvor han står over for en digitalisering, som er krævende. Vi har kendt hinanden i lang tid, så vi er nået frem til den her ordning.”

Michael Haase vil ikke få daglig arbejdsgang på Lindhardt og Ringhof, men der vil være et videre samarbejde mellem parterne, lyder det.

Overtagelsen af Haase er led i en ambition om at hente markedsandele på uddannelsesområdet, hvor især Gyldendal har domineret markedet i årevis. Sidste år lød det fra Lindhardt og Ringhof, at den position har landets næststørste forlagshus tænkt sig at udfordre. Og de planer gentager Lars Boesgaard altså i dag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu