Mylenberg: Branche begik en kaskade af brølere

Hold op med at lade oplagstallet være en fortælling om, at medier er i dyb krise. Medieforbruget har aldrig været større, lyder opsang fra chefredaktør Troels Mylenberg i Ræson-interview.

De danske avishuse ligger, som de har redt eller rettere forsømt.

Danske mediehuse har ikke været gode nok til at investere i omstillingen, mener chefredaktør på Fyns Amts Avis og direktør i Fynske Medier, Troels Mylenberg.

"Nej. Det har vi ikke. Og vi er stadigvæk ikke gode nok. Vi er simpelthen for langsomme til at opfatte de bevægelser, der sker blandt vores brugere," siger Troels Mylenberg til Ræson.

"Jeg synes, vi bliver bedre og bedre til det, men de sidste 20 år med internettet viser med al tydelighed, at vi i mediebranchen har begået en kaskade af brølere. Den værste af dem alle har været at give alt vores indhold væk gratis. Nu synes jeg heldigvis, at vi er i gang med at få rullet de værste af dem tilbage, og jeg synes, der sker rigtig meget udvikling.

Dagblades bedste forsvar i voldsomme forandringstider er i al fald ikke krisesnak, påpeger han:

"Jeg tror, man skal passe på med at lade oplagstallet være en fortælling om, at medierne er i en dyb, dyb krise, for aldrig har medieforbruget jo været større. Det, der er den afgørende udfordring for os, er ikke, om vi skal udkomme på den ene eller den anden platform. Det afgørende er, om vi evner at levere det indhold, som brugerne gerne vil have. Hvis vi gør det, så er der masser af fremtid i at lave medier. Hvis ikke vi kan, så er der nogle andre, der varetager opgaven. Det, man skal overleve på, er jo til dels at være kvalitetsbevidst men selvfølgelig også at kunne levere nyheder."

Troels Mylenberg opfatter den stadig stigende fragmentering af mediebilledet som både en positiv og negativ faktor. Bolværket mod fragmentering er og bliver DR, men:

"Det er det, der er Danmarks Radios opgave, men så længe DR i høj grad synes, at det er vigtigere at kigge på, om man rammer de rigtige målgrupper, end på hvad for noget indhold, man rammer dem med, så har vi et grundlæggende problem."

Hans hovedkritik er, at DR ifølge ham fylder sine hovedmedier med de ligegyldigheder, som fås alle andre steder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu