Lykkeberg afviser kampagne-journalistik mod DR3

Medieforsker mener, at økonomiske interesser har ført til flere negative artikler om DR3. Kulturredaktør på Politiken afviser blankt, at avisens dækning af DR3 er en kampagne mod kanalen.
af CHRISTIAN GRUNERT RANTORP

Overskrifterne ”Unge aner ikke, hvad DR3 er” og ”Jeg aner ikke, hvad der er på kanalen” fra dagbladet Politiken har skabt debat om avisens dækning af den omdiskuterede tv-kanal. Det skriver fagbladet Journalisten.

Ifølge lektor ved KU, Henrik Søndergaard, som i årevis har forsket i public service-medier, er der et sammenfald mellem negative vinkler om DR3 og avisernes egne økonomiske interesser.

Kulturredaktør på Politiken, Rune Lykkeberg, afviser dog kategorisk, at økonomiske interesser skulle indgå i journalisternes overvejelser.

”Man skal være meget langt fra virkeligheden for at tro på, at Berlingske og Politikens kulturjournalister fører fælles kampagne imod DR3 for at vinde penge til koncernerne,” siger Rune Lykkeberg til Journalisten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu