EU blåstempler ny mediestøtte

Det blev et "ja herfra" i EU til regeringens nye mediestøtte-model, der fra næste år også giver online medier mulighed for at få produktionsstøtte.
Foto: Harald Pettersen
Foto: Harald Pettersen

Den nye mediestøtteordning, der skal træde i kraft ved årsskiftet, får thumps up fra EU, skriver Ritzaus Bureau.

Den nye model overholder ifølge EU's konkurrencekommissær Joaquín Almunia reglerne for statsstøtte og bidrager samtidig til at sikre mediepluralisme og nyhedsdækning af høj kvalitet.

"Den danske ordning er et perfekt eksempel på, hvordan disse grundlæggende værdier kan beskyttes på en måde, der tilgodeser det stigende behov for digital adgang til information," siger Almunia i en skriftlig meddelelse.

Ros til innovationspulje

Kommissionen roser ordningen for at tilgodese netmedierne og dermed følge med medieudviklingen. Samtidig yder ordningen ifølge Kommissionen kun den mest nødvendige støtte med relativt lave støttebeløb til de enkelte modtagere.

Også innovationspuljen, der rummer 20 mio. kr. øremærket til at hjælpe nye medier på vej, får skulderklap fra Bruxelles. Mediestøtten udgør samlet godt 363 mio. kr.

Mediestøtte-modellen blev vedtaget i januar med Enhedslistens støtte og skal træde i kraft 1. januar. Lovforslaget er blevet førstebehandlet i Folketinget og bekendtgørelsen om forslaget har været i høring.

I sidste uge blev professor, dr. jur. Jens Kristiansen udnævnt til formand for det medienævn, der skal behandle ansøgninger om mediestøtten fra 2014.

Lovforslag om ny mediestøtte fremsat i Folketinget

Så meget arbejde skal medierne på for at få ny mediestøtte

Presset frist for mediestøtte 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu