Månedlige læserfald påvirker annoncepriser

De månedlige læsertal får mere og mere betydning, når der skal forhandles annoncepriser, mener mediebureau. Dermed kan forskydninger fra måned til måned gøre ondt på avisernes omsætning.
Foto: Sisse Dupont, Jyllands-Posten
Foto: Sisse Dupont, Jyllands-Posten
af CHRISTIAN GRUNERT PEDERSEN

Avisernes ustabile læsertal har ifølge administrerende direktør på mediebureauet Carat, Malene Birkebæk, stor betydning, når der skal forhandles annoncepriser.

Tidligere blevet der indgået flere årsaftaler med aviserne, men det er begyndt at ændre sig, siger hun til Journalisten.dk.

”For år tilbage, hvor læsertallene var stabile, lavede vi flere årsaftaler. Der kunne man godt bruge kvartalstallet som valuta. Men i dag, hvor det skifter så meget, er det langt mere ad hoc-forhandlinger om prisen, og der skeler vi meget til månedstallet,” siger hun.

Dagbladet Politiken havde ifølge en læseropgørelse fra TNS Gallup 367.000 læsere i oktober, hvilket er næsten dobbelt så mange Berlingskes 193.000.

For Berlingske er tallet en lille nedgang i forhold til måneden før, men altså selv en lille nedgang kan have betydning for annonceomsætningen, mener Malene Birkebæk.

Metroxpress har fra august til oktober set læserne strømme til. Helt nøjagtigt er læsertallet steget fra 333.000 læsere i august til 454.000, men det betyder ikke nødvendigvis en prisstigning på 30 procent i annoncer.

Men på det punkt er branchen ikke helt fair, da der er andre muligheder for annoncering end dagblade, påpeger hun.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu