5 hurtige om salget af Metroxpress

Få hurtige svar på de vigtigste spørgsmål om salget af Metroxpress og 24timer.

Hvorfor sælger ejerne Metroxpress A/S?
De europæiske markeder for annoncebårne gratisaviser har været presset de seneste år, og Metro International har allerede trukket sig ud af de fleste lande for at fokusere på vækstområder i Latinamerika og Asien. Hverken A-Pressen eller JP/Politiken har længere interesse i et udmagret gratismarked, som også Berlingske har forladt. Tamedia bød et ”lavt tocifret millionbeløb” i euro – og det har altså været for godt til at sige nej til.

Hvem er de nye ejere?
Metroxpress er købt af selskabet 20 Minuten AG, der udgiver Schweiz’ suverænt største gratisavis. Selskabet er ejet af mediekoncernen Tamedia, der har hovedsæde i Zürich og udgiver en lang række aviser, magasiner og driver lokalradioer. Tamedia havde i 2011 en samlet omsætning på ca. 6,85 mia. kr. (mere end Berlingske Media og JP/Pol til sammen) og et driftsresultat (EBITDA) på 1,4 mia. kr.

Hvad vil de schweiziske ejere?
20 Minuten AG vil være nummer et på markedet, vinde nye – og især yngre – læsere og dermed vinde annonceandele. Tamedia forventer, at Metroxpress A/S kan give overskud efter to år - altså 2015.Satsningen gælder både print og web, hvor Metroxpress endnu ikke har markeret sig særligt.

Er det realistisk?
Det kan lyde optimistisk. Aviserne taber læsere – selv efter lukningen af konkurrenten Urban. Metro og 24timer havde i aug-okt. 20 pct. færre læsere end samme periode sidste år. Dertil kommer det pressede annoncemarked. Men det ved de schweiziske ejere allerede, og de er stadig ambitiøse på de danske avisers vegne. De henviser til, at de har vundet annonceandele til gratisaviserne i det schweiziske marked.

Vil begge gratisaviser blive bevaret?
De nye schweiziske ejere siger, at det endnu ikke er besluttet, om begge titler skal fortsætte . Muligheden for, at den ene lukkes, lurer altså og er umiddelbart det mest sandsynlige, hvis Tamedia vil nå deres mål om flere og yngre læsere. Pilen peger mest på et farvel til 24timer – den mindste avis og det mindst kendte brand af de to.


- JHT
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu