Per Mikael Jensen: Et tilbud, vi ikke kunne sige nej til

Salget af Metroxpress følger Metro Internationals strategi om at sælge i Europa og fokusere på vækstmarkeder.

Schweizerne kom med et godt tilbud. Et tilbud, der derudover er i tråd med Metro Internationals overordnede strategi. Og derfor blev de danske gratisaviser Metroxpress og 24timer solgt til den schweiziske gratisavis-ejer '20 Minuten AG' netop nu.

Sådan forklarer Per Mikael Jensen, CEO i Metro International, koncernens beslutning om at sælge sine 51 pct. af aktierne i Metroxpress og trække sig ud af det danske marked. 

"Vi fik et godt tilbud fra Schweiz. Og det ligger i fin forlængelse af vores strategi om at konsolidere markederne i Europa – og bruge energi på vækstmarkederne i Sydamerika og også på sigt Asien," siger han til MediaWatch.

Størrelsen på det gode tilbud er ikke offentliggjort. Blot oplyser parterne, at der er tale om "et mindre tocifret millionbeløb i euro".

Metro sælger ud i Europa
Metro Internationals salg af de danske gratisaviser er ikke helt uventet. Den internationale koncern har de seneste år solgt ud af sine europæiske aktiviteter. Koncernen har trukket sig ud af markeder som Frankrig og Spanien. Og i august i år blev Metro Holland solgt til hollandske Telegraaf Media Groep.

Efter salget af de danske aviser ejer Metro kun en europæisk gratisavis - den svenske Metro. Foruden de franchise-aftaler, som Metro International har indgået med de nye ejere til de frasolgte aviser. Sådan en aftale er der også blevet indgået med 20 Minuten AG, der har ret til at bruge Metro-titlen i Danmark fremover. 

Ifølge Per Mikael Jensen er der ikke i øjeblikket planer om at frasælge den svenske gratisavis, der i modsætning til både de danske og de hollandske aviser har givet pæne overskud indtil nu

"Vi har ingen planer om at sælge den svenske avis. Men der er selvfølgelig ingen garantier, og kommer der én og vil betale et mindre kongedømme for avisen, så ser vi da på det," siger Per Mikael Jensen. 

"Vi har ikke ledt efter en køber"
Ifølge koncernchefen har Metro dog ikke formelt været på jagt efter købere til de pressede danske gratisaviser, der har kæmpet med annonce- og læsertab. 
 
"Vi har ikke ledt efter en køber. Det var dem (20 Minuten, red.), der henvendte sig. Jeg var da lidt overrasket i begyndelsen, for jeg vidste ikke, at de var så interesserede. Det har været meget hurtigt og effektivt," siger han.

20 Minuten, der ejes af den schweiziske mediemastodont Tamedia, har købt alle aktierne i Metroxpress A/S og overtager selskabet fra 1. januar 2013. 

"De er mere villige til at investere"
Per Mikael Jensen var med til at starte danske Metroxpress op, før han blev CEO i den international koncern.  

Er det lidt vemodigt, at den skal sælges til et schweizisk selskab nu?

"Både ja og nej. Selvfølgelig er det vemodigt, når jeg tænker på alle de oplevelser, jeg har haft på avisen – og de mange fantastiske mennesker, jeg har arbejdet sammen med. Omvendt er jeg glad for den nye ejer, for det er virkeligt gode og meget dygtige folk. Deres strategi er meget anderledes end vores: De vil kun vokse i Europa, mens vi kun vil vokse uden for Europa," siger han om 20 Minuten og Tamedia, der også har investeret i en avis i Luxembourg. 

"Isoleret for Metro er det en god ting. Avisen får en ejer, der i højere grad end os er parate til at investere," siger Per Mikael Jensen. 

Har I i forbindelse med salget kunne stille krav - eksempelvis om at begge aviser blev videreført som individuelle titler? 

"Nej, det er op til de nye ejere at bestemme, når de tager over i januar," siger Per Mikael Jensen. 

Ifølge 20 Minuten er det endnu ikke afgjort, om begge titler skal videreføres. 

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår