"Vi får problemer, hvis vi ikke gør noget"

Hellere nedbringe omkostningerne end sætte økonomien over styr - og samtidig risikere at sætte den digitale transformation på spil, som Jyllands-Posten er i gang med.

Hellere nedbringe omkostningerne end sætte økonomien over styr - og samtidig risikere at sætte den digitale transformation på spil, som Jyllands-Posten er i gang med.

På den konto meldte avisledelsen i går ud om en kommende sparerunde, der skal reducere omkostningerne med 25 mio. kr. årligt - hvoraf de 14. mio. kr. skal findes ved fyringer og (sandsynligvis) frivillige fratrædelser på redaktionerne i Viby og København.

"Det er en justering af, hvad der skal ske, som er varslet nu, fordi vi kan se, at vi får problemer, hvis vi ikke gør noget," siger direktør Claus Hovge Andersen, Jyllands-Posten. Han ønsker ikke at gå i detaljer med resultaterne for første kvartal, men peger ikke overraskende på det "træge" annoncemarked som jokeren. 

"Vores bladsalg går ganske godt, men annoncemarkedet har ikke rettet sig så hurtigt, og så vil vi hellere reagere nu, selvom det selvfølgelig er hårdt," siger Claus Hovge Andersen med henvisning til, at annoncemarkedet endnu ikke er "kommet sig" efter det dyk i tredje og fjerde kvartal sidste år, der fulgte efter et generelt godt første halvår for avisernes annoncesalg.

På trods af, at usikkerheden altså har bidt sig fast på annoncefronten, har Jyllands-Posten ikke ændret på forventningerne til årets resultat.

"Vi har ikke nedjusteret vores forventninger. Vi er et hus, hvor der reageres hurtigt, og vi vil også levere et godt resultatet i år," siger Claus Hovge Andersen, der forklarer, at de 11 mio. kr., der skal spares uden for redaktionslokalene, skal findes ved rationaliseringer.

"Vi kigger generelt på optimering af vores processer hele tiden og har bl.a. fokus på større automatisering, så besparelserne er bredt fordelt på driften," siger Claus Hovge Andersen.

Kvaliteten skal bevares
Jyllands-Posten lukkede sit trykkeri i Viby i 2009 som et led i den generelle spareøvelse, der er blevet obligatorisk gymnastik i dagbladshusene de senere år for at kompensere for et dalende avissalg. En del af de midler, tryk-omlægningen frigav, blev sidste efterår brugt på at styrke journalistikken og kvaliteten i Jyllands-Posten, der blev relanceret med fokus på indland, udland og erhverv i forsøget på at fastholde abonnenterne.

Hvordan vil I bevare den kvalitet, når det redaktionelle budget skæres med 14 mio. kr.?

"Vi har en klar ambition om at levere en kvalitetsavis, og vi tror meget på, at vi ved at justere på arbejdsprocesserne kan blive ved med at levere en kvalitetsavis. Det kræver selvfølgelig en forandringsvillighed, men det oplever vi også, at der er. Lige nu er der selvfølgelig noget usikkerhed, men når vi kommer ud på den anden side, er jeg sikker på, vi stadig leverer en kvalitetsavis."

Betyder sparerunden, at det er slut med justeringerne for i år?

"Du ved lige så godt som jeg, at der ikke kan udstedes nogen garantier, og det vil jeg heller ikke. Vi må som alle andre agerer på de markedsvilkår, der er. Men vi vil bibeholde en sund forretning."

Da vi talte sammen for et halvt år siden, kaldte du Jyllands-Posten en kernesund forretning - vil du stadig kalde den det?

"Jyllands-Posten er stadig en meget sund forretning, også kernesund, og det er derfor vi reagerer nu, i stedet for at risikere at få problemer senere."

- LR

Læs også:

Mikkelsen: Digitalisering kræver besparelser

JP varsler fyringer

Tillidsmand: Alt er usikkert - alt er i spil

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu