Kronborg: Afrika kan blive nyt Metro-marked

Metro International vil udvide i flere ikke vestlige lande, siger den danske næstkommanderende i koncernen, økonomidirektør Anders Kronborg til Resume.se.

Metro International vil udvide i flere ikke vestlige lande, siger den danske næstkommanderende i koncernen, økonomidirektør Anders Kronborg til Resume.se.

Planen er at etablere Metro i flere lande i Latinamerika, investere endnu mere i Rusland og i Asien, hvor Metro foreløbig kun er i Hong Kong ud over Kina. Anders Kronborg udelukker heller ikke Afrika som potentielt Metro-marked:

"MTG og Millicom er allerede i Afrika, og det vil være naturligt at se på, om vi ikke engang skal etablere Metro der, og dermed bidrage til at fremme virksomheden i regionen," sagde han til Resume.

Metro International er netop blevet overtaget af svenske Kinnevik, der i forvejen var den største aktionær. Den nye ejerkonstellation vil bl.a. kunne gøre Metro til global løftestang for Kinneviks øvrige virksomheder på nye markeder.

"Ligesom Tele2 (som Kinnevik ejer, red.) er Metros største annoncører i Sverige vil være lettere at markedsføre nye produkter på andre markeder ved hjælp af Metro," siger Anders Kronborg.

Metro International har netop offentliggjort årsregnskabet, der lige som 4. kvartalsregnskabet viser et resultat før renter og skat (ebit) på 19,4 mio. euro (cirka 142,2 mio. dkk) mod 11,7 mio. euro (ca. 87 mio. dkk) i 2010 og et overskud af fortsættende aktiviteter på 4,7 mio. euro (ca 35 mio. dkk) mod 2,9 mio. euro (ca. 21 mio. dkk) i 2010. Bedst går det i Latinamerika, mens Holland og Danmark har længst at gå i forhold til at nå ambitionen om en 15 procents overskudsgrad på ebit-niveau.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu