Politiken indleder Århus-offensiv

Politiken indtager Jylland. Sådan lyder sloganet i den nye satsning, som avisen har sat i sving for at blive større i især Århus-området. Avisen er i gang med at oprette et nyt salgskontor centralt i byen, som skal huse omkring ti tele- og gadesælgere. ”Vi vil gerne være mere tilstede i Århus og lave mere journalistik derfra. Der er et markant potentiale både journalistisk og salgsmæssigt,” forklarer direktør Roy Bruhn-Petersen.
Thomas Bo Christensen

Politiken indtager Jylland. Sådan lyder sloganet i den nye satsning, som avisen har sat i sving for at blive større i især Århus-området. Avisen er i gang med at oprette et nyt salgskontor centralt i byen, som skal huse omkring ti tele- og gadesælgere.

”Vi vil gerne være mere tilstede i Århus og lave mere journalistik derfra. Der er et markant potentiale både journalistisk og salgsmæssigt,” forklarer direktør Roy Bruhn-Petersen.

I dag har avisen en dækningsgrad i Århus på 5-6 procent, hvilket ifølge direktøren kan blive langt bedre:

”Vi er sikre på, at der er mange læsere, der gerne vil have et alternativ til de dominerende aviser i området. Derfor har vi lagt en ambitiøs plan, og vi går efter at få omkring 1500 nye abonnenter inden årets udgang, og derfor skal vi også have lokale sælgere.”

For skal Politiken ud over rampen i Århus, kræver det, at avisen er fysisk til stede, forklarer direktøren, der samtidig sender kritik afsted mod konkurrenterne i Berlingske Media:

”Der er brug for, at der er mennesker tilstede, som kan få input fra avislæserne i området. Derfor tror jeg overhovedet ikke på Berlingskes strategi, når de har lukket salgsaktiviteterne på Fyn og i Århus. Det ville jeg aldrig gøre.”

Den øgede salgsindsats skal følges op med mere journalistik, men ikke med en ny Århus-redaktion, som Politiken lukkede for år tilbage.

”Vi vil både bruge freelancere i området, men vi vil også have, at journalisterne på Rådhuspladsen tager til Århus og dækker byen og alle dens kulturelle tilbud,” forklarer Roy Bruhn-Petersen.

”Vi skal vise, at vi tager Århus alvorligt. Derfor laver vi ikke bare et tillæg, men siger i stedet, at Århus-stoffet er lige så vigtigt og relevant som københavnerstoffet. Politiken bliver aldrig en provinsavis, men vi går efter storbymennesker, og dem er der masser af i Århus.”

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu