Nordjyske: Unge-satsning åbner for nye annoncører

Det nye medie-univers målrettet unge, som Nordjyske Medier lancerer i dag, skal både sikre ny forretning og mere trofaste brugere under 25 år.

Nordjyske Mediers radio ANR udvider i den kommende tid mediepaletten med gratisavisen ANR, der udkommer hver torsdag, og et nyt web- og mobilsite på Anr.dk, hvor indholdet ud over nyheder bl.a. tæller podcasts, eventkalender, videoklip, blogs og en webshop. Altsammen rettet mod de unge nordjyder mellem 17 og 25 år - og altsammen i forsøget på at tiltrække og fastholde brugere i en generation, der har mere styr på funktionaliteterne på Facebook end på sektionerne i en avis.

"Det er en stående udfordring at nå og fastholde de unge brugere. Det er ikke fordi, at vi ikke har kontakt med de unge gennem vores medier i dag, men vi har ikke så godt fat i dem, og de er meget sporadiske brugere. Vi er ikke værdifulde nok for dem, og det har vi længe ønsket at gøre noget ved," siger chefredaktør i Nordjyske Medier, Lars Jespersen, der uddyber, at Nordjyske tidligere i kraft af gratisaviserne '10 minutter' og 'Centrum' har haft bedre tag i den unge målgruppe.

"Med gratisaviserne havde vi gode erfaringer med at nå de unge, men det er svært at få økonomi i en daglig gratisavis, fordi vi dækker et lille område, og fordi de unge skøjter rundt mellem flere mediekanaler i dag. De unge er meget mobile, og det skal vi også være, og derfor tror vi mere på univers-tankegangen, hvor de unge kan få fat i os altid - på net, mobil, radio eller via gratisavisen," siger Lars Jespersen.

Voksende udfordring
Selvom Nordjyske Medier dagligt er i kontakt med knap 79 pct. af nordjyderne og ugentligt knap 90 pct. - er den unge målgruppe den mindst trofaste. Derfor målretter Nordjyske altså indhold til dem nu, hvor kernestoffet er studie- og fritidsliv.

Men har det ikke altid været sådan, at unge skal have en vis alder, før de begynder at bruge nyhedsmedierne - og f.eks. læse avis?

"Vi oplever, at det er en voksende udfordring, fordi der er så mange andre tilbud til de unge i dag, og de kræver mere af deres medier," siger Lars Jespersen, der oplever den samme tendens blandt annoncørerne.

"Initiativet åbner for nogle nye annoncører, fordi annoncører også bliver mere og mere segmenteret og nogle af dem, der udelukkende henvender sig til de unge, er f.eks. ikke interesserede i at annoncere i dagbladet," siger Lars Jespersen og nævner tøjbutikker og uddannelsesinstitutioner som nogle af de annoncører, der har stor interesse i at kunne henvende sig målrettet til de unge.

Hvorfor sker satsningen i regi af ANR?

"Fordi ANR længe har stået for indhold, der kombinerer det sjove og seriøse og leverer intelligent underholdning, der rammer de unge. Mediemæssigt er det her også en fornyelse af et klassisk medie som radioen, fordi vi fletter flere platforme sammen, men med ANR som afsender. Samtidig mente vi ikke, at det ville gavne annoncører eller brugere at føje et nyt brand og navn til - hellere bruge et af de etablerede navne end at læsse et navn mere på," siger Lars Jespersen, der forklarer, at der ligger en overskuelig investering bag satsningen.

"I disse tider handler det også om at kombinere og bruge indhold, så det rammer mere lige på og i øjet, og derfor har investeringen været begrænset. Vi kan samtidig se en ny indtjeningsmulighed, men ikke noget, der får os til at falde ned af stolen," siger Lars Jespersen, der uddyber, at Nordjyske Medier regner med et lille overskud på de nye ANR-tiltag i år og et lidt større overskud næste år.

Aller lukkede for nylig magasinet Chili og Berlingske gratisavisen Urban, begge rettet mod unge, fordi økonomien ikke kunne bære. Hvorfor tør I kaste jer ud i nye ungdomsmedier?

"Det er jo ikke sådan, at unge holder op med at bruge medier, fordi man lukker medier, der er møntet på dem. Jeg tror mere, det er et spørgsmål om, hvordan man retter sit indhold mod målgruppen, og vi tror som sagt, at vi ved at tænke mere i et univers end enkelte kanaler og ved at kombinere flere typer indtægter kan lykkes," siger Lars Jespersen.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu