Læsertal: De brede falder og de smalle vokser

93.000 læsere er hvad cirka halvdelen af de landsdækkende dagblade tilsammen tabte i anden halvdel af 2011 i forhold til samme tid 2010, viser tal fra Gallup. Det største procentmæssige tab er på knap ni pct. (Ekstra Bladet) og største vækst er på 9,5 pct. (Kristeligt Dagblad).
MediaWatch

93.000 læsere er hvad cirka halvdelen af de landsdækkende dagblade tilsammen tabte i anden halvdel af 2011 i forhold til samme tid 2010, viser tal fra Gallup.

Det største procentmæssige tab er på knap ni pct. (Ekstra Bladet) og største vækst er på 9,5 pct. (Kristeligt Dagblad).

De relativt lave udsving i læsertallene for 2. halvår 2011 skal ses i sammenhæng med, at alle dagblade tog nogle drøje hug i samme periode fra 2009 til 2010, hvor hver sjette avislæser stod af.

På listen over negativ læserudvikling var Ekstra Bladet (-27.000), Jyllands-Posten (-27.000), B.T. (-14.000), Børsen (-9.000) og Berlingske (-5.000) samt Metroxpress (-11.000).

Metroxpress havde dog med 418.000 daglige læsere og flest at give af. Jyllands-Posten var det andetmest læste betalte dagblad, og Ekstra Bladet havde trods sit højere tab fortsat 20.000 flere daglige læsere end konkurrenten B.T.

Vækst hindrede ikke samlet fald
De øvrige dagblade vandt læsere, men ikke nok til at det hindrede en samlet tilbagegang for de landsdækkende titler på -2,4 pct.

Størst vækst i både faktiske læsere og i procent har ikke overraskenede nicheaviserne Kristeligt Dagblad (+9,5 pct.) og Information (+5,9 pct.), mens Politiken og 24timer holder sig på en mere beskeden vækst på henholdsvis 1,6 pct. og 1,3 pct., hvilket dog svarer til et plus på 6.000 og på 4.000 læsere.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu