24timer og Berlingske vinder på Urban-lukning

Mindre end halvdelen af Urbans annoncevolumen er indtil videre blevet opsamlet af de øvrige landsdækkende dagblade efter gratisavisens lukning, viser analyse.

24timer er det dagblad, der på annoncefronten har haft størst gevinst af, at der i januar blev en gratisavis mindre på markedet, da Urban lukkede.

Det viser en analyse, som Metroxpress A/S har foretaget på baggrund af en optælling af annoncemængde og annoncører i Urban i februar 2011 og disse annoncørers annoncering i de 10 landsdækkende dagblade i februar 2012.

Hovedkonklusionen er, at kun 38 pct. af de millimeter, der i alt blev indrykket i Urban i 2011 – og det var 222.773 millimeter eller 102 helsider – er blevet samlet op af konkurrenterne i februar 2012.

24timer har vundet mest af den opsamlede volumen med 27 pct., mens Berlingske ligger på andenpladsen med 17 pct. Politiken har fået 14 pct., B.T. 12 pct., Metroxpress 10 pct. og Ekstra Bladet 9 pct.

Information og JP får et 5 pct. hver, Børsen 1 pct. og Kristeligt Dagblad ingen - det er altså ikke Urbans lukning, der har genereret Kristeligt Dagblads vækst på otte pct. i annoncevolumen i februar i år sammenligt med februar 2011.

Østmedier får mest
"Urban var dækningsmæssigt næsten et 100 pct. østmedie, og det forklarer, at JP ikke får den store gevinst ud af Urbans lukning," siger adn. direktør Søren Riis, Metroxpress A/S, der udgiver både Metroxpress og 24timer, i en kommentar til husets analyse.

"Den koncernmæssige fordel ses i den forholdsvis store stigning i Berlingske. Denne stigning tror jeg ikke holder over tid, jeg forventer, at 24timer vil øge sin andel en smule og Berlingske, B.T., Ekstra Bladet, Metroxpress og Politiken vil ende på en andel på mellem 10 pct. og 14 pct.," siger Søren Riis.

Ser man alene på de 50 største annoncører har de ti landsdækkende dagblade fået 46 pct. af de annoncemillimeter, som annoncørerne indrykkede i Urban i februar 2011 ifølge analysen, mens det kun drejer sig om 14 pct. af de resterende små annoncørers. Hvor resten af Urbans annoncevolumen er gået hen i februar - ud over de 38 pct. som dagbladene altså i snit har fået - siger analysen ikke noget om.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu