FrontMedia forventer vækst på 25 pct.

Antallet af ansatte i FrontMedia er, ligesom lokalerne i Hillerød, blevet udvidet med cirka 50 procent, da Dagbladet Informations fire sælgere ved udgangen af 2011 blev en del af annoncesalgsbureauet i tillæg til to andre nyansættelser hen over sommeren. Af samme årsag forventer FrontMedias adm. direktør David Wall, at årsresultatet vil vokse i 2012.
MediaWatch

Antallet af ansatte i FrontMedia er, ligesom lokalerne i Hillerød, blevet udvidet med cirka 50 procent, da Dagbladet Informations fire sælgere ved udgangen af 2011 blev en del af annoncesalgsbureauet i tillæg til to andre nyansættelser hen over sommeren.

Af samme årsag forventer FrontMedias adm. direktør David Wall, at årsresultatet vil vokse i 2012.

“Vi forventer, at det annonceomsætningsmæssigt bliver ligeud ad landevejen i forhold til sidste år. Men FrontMedia har udvidet til sikring af alle vore media, og derfor regner vi med, at en vækst i årsresultatet på mellem 20-25 pct. vil kunne opfyldes i år.”

2011 år satte rekord
FrontMedia kom, ligesom i tidligere år, ud med et overskud, selv om det blev kraftigt reduceret til 157.000 kr. mod 914.000 i 2010 efter skat. Balancesummen er på knap 8,8 mio. kr. og egenkapitalen på 200.000 kr.

“Men vi har lavet det bedste år nogensinde i 2011,” siger Henning Olesen, stifter og bestyrelsesformand for selskabet, som samtidig påpeger, at det ikke er til at se i selskabets regnskab, hvor kun bruttoomsætningen på cirka 5,5 mio. kr. er oplyst af hensyn til de medier, FrontMedia sælger annoncer for. Lønudgifterne har samtidig været høje i 2011 på grund af generationsskiftet i selskabet, der har gjort David Wall, tidligere annoncedirektør i Egmont, til ny adm. direktør.

“David købte hovedparten af selskabet fra 1. januar, og jeg har været tilknyttet som direktør indtil da. Derfor har vi kørt med dobbelt direktionsomkostninger i hele 2011. Derudover er alle udgifter i forbindelse med, at vi er blevet i alt seks nye medarbejdere med hensyn til it, ombygning og møbler afholdt i 2011 for at skabe en god start for David, så på den baggrund er det et flot resultat. Markedet er hårdt, men vores nye kunder som Advokaten, Natur og miljø samt Dagbladet Information i 2011 gør, at omsætningen er vokset,” siger Henning Olesen.

Velovervejet generationsskifte
Afslutningen på årsregnskabet markerede samtidig afslutningen på generationsskiftet, der har stået på i løbet af 2011.

“Et generationsskifte er ikke nemt, men vi synes selv, vi har lavet et godt forarbejde,” siger David Wall og suppleres af Henning Olesen:

“Vi forvirrede fuldstændigt vores advokater undervejs, fordi de er vant til, at man varetager sine interesser på hver side af bordet. Da vi talte om prisen på virksomheden, kunne advokaterne for eksempel ikke forstå, at den ikke skulle forhandles, men på det tidspunkt havde David været direktør i otte måneder og han havde haft fuld indsigt i økonomien, så der var ikke nogen skjulte dagsordener og hver gang noget var til debat, gik vi efter at finde en løsning, vi begge kunne være tilfredse med,” siger Henning Olesen.

De medier FrontMedia repræsenterer blev desuden taget med på råd, både hvad angik direktørskiftet og det mulige salg af FrontMedia.

“Som stifter af FrontMedia, var jeg så tæt forbundet med virksomheden, at de var bekymret for, hvad virksomheden ville være uden mig, men det har David tydelig vist i 2011, at de ikke har grund til at være. Da David tiltrådte d. 1. februar sidste år, fik jeg i første omgang kontor i mødelokalet, men få dage efter pakkede jeg mine ting, da det var svært for medarbejderne at finde ud af, at jeg ikke længere var skipper, og dem kan der kun være en af. Siden har jeg ikke haft noget med salget at gøre,” siger Henning Olesen.

"Vi overvejer en klon af FrontMedia"
Til gengæld arbejder han nu med udvikling af nye forretningsområder, for flere af de medier, FrontMedia repræsenterer på salget af annoncer. De aktiviteter kan på sigt danne grundlag for en mulig knopskydning for selskabet.

“Vi overvejer at lave en klon af FrontMedia, som ikke skal konkurrere med os, men hvor vi trækker events eller det digitale område ud som en selvstændig enhed eller som et datterselskab med specialiserede medarbejdere,” siger David Wall.

Han er fortrøstningsfuld, selv om annoncemarkedet af de fleste medier udråbes som noget af det ustabile og svært forudsigelige i øjeblikket.

“Vores virksomhed er ikke så konjunkturfølsom, så i gode tider vokser vi ikke ind i himlen, men i mere tunge tider, som nu, holder vi stabiliteten. Det er vigtigt, for som vi kan set hos flere, kan det gå meget galt, når det er dårlige tider,” siger David Wall.

Selv om virksomheden nu har to aviser inden for dørene bliver der ikke ændret på princippet om, at annoncepakker er bandlyst.

“Dels ejer vi ikke medierne, og dels handler det om, at et medie ikke skal rabatteres, blot fordi nogen køber ind i et andet medie placeret hos FrontMedia. Jo mere rabat man giver på annoncerne, jo mere skal man samtidig sælge for at få de samme penge ind, da omkostningerne stiger markant, hvis antallet af sider i avisen eller magasinet stiger,” siger David Wall.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu