"I Byen har mange ældre kernelæsere"

Politikens gennemsnitslæser er 49 år, men derfor skal avisen ikke målrettes 40+, som svensk avis har gjort, mener chefred. Anne Mette Svane.
MediaWatch

Aftonbladet i Sverige er netop blevet relanceret med fokus på folk over 40 år. Det svarer nemlig til avisens kernelæsere, ifølge chefredaktøren.

Men den tankegang er for snæver mener Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro. Heller ikke B.T.'s chefredaktør Olav Skaaning Andersen mener, at det tiltag er nødvendigt, selvom han anerkender, at yngre publikum til B.T.

"B.T.'s succes det seneste halvandet års tid skyldes vores stærke journalistiske historier, men også at vi udover de unge har fået en øget tilgang af kvindelige læsere, og at vi har formået at få flere 40+ over på Bt.dk og de andre digitale platforme," svarer han i en mail til Mediawatch og tilføjer, at avisens gennemsnitslæser er omkring 46 år.

"Papiravisen er et kerneprodukt for de ældre læsere"
Politikens Anne Mette Svane kan godt følge ideen om at målrettet produktet til kernelæseren, men det gør den ikke nødvendigvis rigtig.

“Langt hen ad vejen er det spændende, og der er en pointe i, at papiravisen er et kerneprodukt for de ældre læsere, og at det primært er på de digitale platforme, at vi er i kontakt med de yngre læsere. Men det er ikke et enten-eller. Yngre mennesker læser også avisen, og mange ældre bruger også dagligt Politiken.dk, så for en morganavis som vores, giver det stadig mening at have en bredde i målgruppen,” siger Anne Mette Svane.

Fornuftig gennemsnitsalder for Politiken-læsere
Avisen har i de senere år udfaset rabatabonnementer, som dog stadig er tilgængelige for studerende under 30 år.

Oplag og læsertal for avisen er stigende, men kernelæseren er 49 år. Det bekymrer dog ikke Anne Mette Svane.

“Det er en fornuftig gennemsnitsalder for en Politiken-læser, som ligger under Jyllands-Posten og Beringske. Selv om vores kernelæsere bliver lidt ældre, lever de til gengæld længere.”

Kunne I ikke lave et mere målrettet produkt, hvis I alene fokuserede på de ældre læsere og så fastholde dem endnu bedre?

“Man skal passe på med at se på kernelæserne som en homogen gruppe, der kun interesserer sig for gourmetmad eller haven. Vores sektioner dækker alle de ting man kan interessere sig for i livet, og det er bredden, der gør, at man bliver inviteret indenfor,” siger Anne Mette Svane.

De ældre vil gerne følge de unge
Læsernes interesse for kultur og samtid berettiger samtidig et umiddelbart ungdommeligt tillæg som ‘I Byen’ hver fredag, mener hun og tilføjer:

“I Byen har mange ældre kernelæsere, selv om det kan virke som om, det henvender sig til de unge, for der er omtaler af restauranter, scenekunst og koncerter. ‘Listen’ (satirisk indslag, red.) er desuden et af de faste indslag, som mange læser som det første i tillæget. De ældre kernelæsere følger også med i det, fordi de vil holde ajour og opdateret med, hvad deres børn interesserer sig for, og som de måske også selv får lyst til at tjekke ud.”

Aftonbladets tiltag møder kritik fra svenske mediabureauer, der ikke bryder sig om, at den opgiver forsøget på at nå en bredere aldersmæssig målgruppe.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu