Forsker: Berlingske-spin er "crap"
Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen lancerer lukningen af gratisavisen Urban med nyheden om, at brandet skal indgå i en offensiv digital satsning.
Men det positive spin på historien preller af på Piet Bakker, der blandt andet forsker i gratisaviser ved Amsterdam Universitet.
"Knudsen antyder, at lukningen er en ekspansion i forklædning," skriver han på sin blog Newspaperinnovation.com om gratisaviser og tilføjer:
"Det er åbenlyst noget crap. Urban har tabt penge i de seneste år, fik hård konkurrence fra de Metro-aviser MetroXpress og 24timer og har også "glemt" at søge om mediestøtte tidligere."
I et svar til Mediawatch uddyber Piet Bakker om Urban-lukningen, at den naturligvis skyldes, at avisen ikke har tjent nok. Dog havde den masser af annoncer.
"Men tilsyneladende har priserne været utrolig lave. Sænkningen af oplaget på 20 pct. resulterede i et fald på 50 pct. i læsertallet, så noget er gået galt der," skriver Piet Bakker i sit svar.
Han mener, at den digitale relancering efter tre måneder bliver en hård tjans.
"Brand-navnet er stadig okay, men de bliver nødt til at finde på et helt nyt forretningskoncept," tilføjer han.
- TBH