Forsker: Berlingske-spin er "crap"

Berlingske Medias forsøg på at kæde lukningen af Urban sammen med en digital ekspansion får hård bedømmelse fra forsker med fokus på gratisaviser.
MediaWatch

Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen lancerer lukningen af gratisavisen Urban med nyheden om, at brandet skal indgå i en offensiv digital satsning.

Men det positive spin på historien preller af på Piet Bakker, der blandt andet forsker i gratisaviser ved Amsterdam Universitet.

"Knudsen antyder, at lukningen er en ekspansion i forklædning," skriver han på sin blog Newspaperinnovation.com om gratisaviser og tilføjer:

"Det er åbenlyst noget crap. Urban har tabt penge i de seneste år, fik hård konkurrence fra de Metro-aviser MetroXpress og 24timer og har også "glemt" at søge om mediestøtte tidligere."

I et svar til Mediawatch uddyber Piet Bakker om Urban-lukningen, at den naturligvis skyldes, at avisen ikke har tjent nok. Dog havde den masser af annoncer.

"Men tilsyneladende har priserne været utrolig lave. Sænkningen af oplaget på 20 pct. resulterede i et fald på 50 pct. i læsertallet, så noget er gået galt der," skriver Piet Bakker i sit svar.

Han mener, at den digitale relancering efter tre måneder bliver en hård tjans.

"Brand-navnet er stadig okay, men de bliver nødt til at finde på et helt nyt forretningskoncept," tilføjer han.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu