PMJ: Urban fik en langsom død

At Urban overlevede så længe er det mest overraskende ved dagens melding om lukning, mener Per Mikael Jensen, adm. direktør for Metro, som har en plan klar for 24timer.
MediaWatch

Per Mikael Jensen er blevet en konkurrent kvit med Urbans lukning efter ti år som modstykke til Metroxpress, der ejes af Metro International, som han er adm. direktør for.

“Er der noget overraskende ved lukningen, er det, at den ikke er sket før. Den udvikling Urban har været igennem over de seneste år, har ikke peget positiv frem i tiden, så det har været en langsom død,” siger Per Mikael Jensen, som tilføjer:

“Når det er sagt, er det aldrig sjovt at sige farvel til en avis.”

Planer klar for 24timer
Der vil ikke blive sagt farvel til 24timer, selvom Metro nu er alene på det danske marked med sine daglige gratisaviser, fordi Metroxpress og 24timer "komplementerer hinanden geografisk og indholdsmæssigt", som Per Mikael Jensen siger.

"De har også haft gode år i 2010 og 2011, og nu går vi endnu  mere fortrøstningsfuldt ind i 2012."

Har I haft planer klar i skuffen om, hvad I ville gøre, den dag Urban lukker?

“Ja, det har vi. Og vi har haft et udviklingsprojekt siden efteråret på 24 timer, som snart vil kunne mærkes i avisen," siger Per Mikael Jensen.

Distributionsaftaler bliver billigere
Ligesom finansdirektør Anders Kronborg vil han heller ikke ind på præcis, hvad der skal ske distributionsmæssigt med de to gratisaviser, men adm. direktør for Metroxpress A/S Søren Riis siger til Epn.dk, at det kan betyde en større satsning på city-centre i København og Århus samt S-togs-stationer.

Oplaget på særligt Metroxpress har været øget kraftigt i løbet af gratisaviskrigen, især med Nyhedsavisens indtog i 2006 på grund af dens aggressive - og dyre - oplagsstrategi. Urbans død resulterer dog næppe i lavere oplag, lyder det fra Per Mikael Jensen.

“Nej, men vi kan få nogle billigere aftaler igennem i busser og toge, fordi priserne typisk falder, når der er mindre efterspørgsel efter at være der.”

Begrænset annonce-effekt
Når det gælder effekten af lukningen for Metroxpress A/S, tror han ligesom finansdirektør Anders Kronborg, at læsertallet vil stige, men at det ikke vil afspejle sig voldsomt i annonceindtjeningen, som dog vil blive forøget. Det skyldes dels, at nogle af annoncørerne i Urban allerede også er i Metroxpress, dels at Urbans priser var så lave.

“Så annoncørerne ved, at de ikke kan købe ind til samme pris hos os. Men vi vil få nogle af annoncerne, og dem vil vi sige “ja tak” til,” siger Per Mikael Jensen.

Støtte-kiks var vendepunkt for Urban
Han mener, at det negative vendepunkt for Urban kom, da mediestøttemillioner gik dens næse forbi på grund af et “støtte-kiks” i 2009.

Selvom det ikke havde særlige økonomiske konsekvenser for Urban, var det for Per Mikael Jensen en symbolsk fadæse.

“Det så jeg som et tegn på, at koncernen havde andre ting at tænke på end Urban, så derfra følte jeg mig på ret sikker grund,” siger Per Mikael Jensen.

Selvom Metro-folkene er forsigtige med at klappe i hænderne over de økonomiske gevinster ved Urban-lukningen - og med god grund ifølge flere mediabureauer - får det en positiv effekt, mener Per Mikael Jensen.

“I Sverige var der tidligere tre gratisaviser , nu er der kun Metro, og det har været uhyre positivt for os. Derfor vil det også betyde noget positivt, at der kun er to gratisaviser i Danmark fra på fredag.”

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu