Dam: Berlingske tilbage med ungdomsproblem

En af hovedaktørerne i gratisaviskrigen, Svenn Dam, hæfter sig ved, at lukningen af Urban efterlader Berlingske med et hul, når det gælder de unge læsere.
MediaWatch

Han satte MetroXpress i søen i 2001 og var som formand for Nyhedsavisen en helt central spiller, da den såkaldte aviskrig kulminerede i 2006. Onsdag kunne Svenn Dam så ligesom resten af omverdenen konstatere, at Urban blev den næste seneste i rækken af nu forhenværende gratisaviser.

Selvom Urban har kørt med underskud siden 2001, hvor avisen blev lanceret som et modsvar til MetroXpress, mener Svenn Dam ikke, at Berlingske burde have lukket gratisavisen for lang tid siden. Tværtimod.

"Hvis jeg kigger på resten af Berlingske Medias medieplatform, så mangler de unge læsere. Der er hul i koncernen, når det gælder de unge læsere, og det problem har de ikke løst. Der er mange tusinde mennesker, som man ikke længere har nogen oplagt måde at komme i kontakt med på," siger Svenn Dam.

Han konstaterer, at der nu reelt kun er én spiller tilbage på det gratisavismarked, der for få år siden var oversvømmet - i form af MetroXpress, som også står bag 24timer.

"Det her er først og fremmest en gave til MetroXpress og 24timer. Det betyder, at der reelt kun er én spiller på det her marked nu. De får den del af markedet, hvor print stadig henvender sig til den yngre læsergruppe," siger Svenn Dam og peger på, at MetroXpress nu har muligheden for at samle de to gratisaviser i en udgivelse, hvis de ønsker det.

Han mener dog ikke, at MetroXpress skal sætte næsen op efter at samle al den overskydende opmærksomhed og dermed annoncekroner op.

"Så god er verden helt klart ikke. Der er ingen tvivl om, at allerede nu er gratisaviserne presset af smartphones og iPad. Folk har i modsætning til tidligere et alternativ til gratisavisen, når de f.eks. sidder i et tog. Derfor kan netmedierne også samle nogle af Urbans læsere op," siger Svenn Dam.

Han tolker Urbans lukning som den seneste udvikling i krigen om folks opmærksomhed - i højere grad end som en definitiv afslutning på en aviskrig.

"Det er aviserne, der tror, at der har været aviskrig. Berlingske Media og JP/Politikens Hus brugte mere end en halv milliard kroner på gratisaviserne. Hvis man havde brugt dem på at udvikle de digitale medieplatforme, havde man været væsentligt bedre stillet i dag," siger Svenn Dam.

- AH
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu