Annoncesalg: Flad december

For flere dagblade endte julemåneden med at trække op på den samlede annoncemængde i årets sidste kvartal, mens den trak ned hos Berlingske Media.

Opdateret kl. 15.40. Med en sløj indgang til fjerde kvartal 2011 i kraft af et oktobersalg, der skuffede, var udsigterne for annoncesalget i julen og fjerde kvartal som helhed præget af stor usikkerhed.

Ifølge Metroxpress A/S annoncebarometer, Admonitor, der alene siger noget om annoncemængden i dagbladene, rettede december dog for en række dagblade op på det annoncesalg, der heller ikke kaldte på optimisme i november - selvom julemåneden som helhed ikke kunne leve op til det foregående år, men landede i index 97.

Delte dagblade
Halvdelen af de landsdækkende dagblade, som Admonitor optæller, endte med en annoncevolumen i fjerde kvartal 2011 på niveau med 2010. Bedst gik det for Kristeligt Dagblad, der endte 16 procentpoint højere i antal annoncer i 4. kvartal 2011 i forhold til samme kvartal 2010. I JP/Politikens Hus fik Politiken og Ekstra Bladet et fjerde kvartal på status quo efter at have hentet noget af det tabte hjem i december. Til gengæld tabte Jyllands-Posten også terræn - omend minimalt - i december og endte 4. kvartal i index 95. Børsen fik en ok december, men selvom der var flere annoncer i avisen i julemåneden i forhold til året før, nåede dagbladet samlet kun index 88 i fjerde kvartal.

For de landsdækkende dagblade i Berlingske-familien, Berlingske, B.T. og Urban, trak december ned på det samlede resultat for fjerde kvartal - målt på volumen. Værst for Urban og Berlingske, hvor juleannonceringen ikke levede op til 2010, men endte med en annoncemængde i index 88.

Spil og uddannelse i top
I forhold til annoncekategorier fortsatte jobmarkedet sin nedtur på print med et indextal på 72 i december. Til gengæld lå uddannelse i index 182 og udsigten til liberaliseringen af spillemarkedet fik spil og betting-kategorien til at hoppe til index 147. Derudover var supermarkeder, rejser og beklædning i bedre form i december 2011 end i 2010.

De fem brancher, der fyrede mindst annoncekrudt af i december 2011 i forhold til 2010 var fagforeninger, politiske partier, finans og boligudstyr og bolig.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu